Ylikulkusilta puretaan ja rakennetaan uudestaan

Hangolle tunnusomainen junaradan etelän ja pohjoisen puoleiset alueet yhdistävä ylikulkusilta – viadukti – tullaan purkamaan ja korvaamaan uusilla rakenteilla, kertoo teknisen ja ympäristöviraston johtaja Jukka Takala. Hän on tänään keskustellut asiasta Väyläviraston edustajien kanssa. Hankkeen suunnittelu voidaan aloittaa jo ensi vuonna.

– Väylävirasto on vahvistanut suullisesti, että valtio myöntää varat uuden ylikulkusillan rakentamiseen, sanoo Takala.

Väylävirasto omistaa ylikulkusillan, jonka uusiminen on käynyt ajankohtaiseksi satamaradan suunnitellun sähköistyksen johdosta.

– Vanhan ylikulkusillan purkamista ja korvaamista kokonaan uusilla rakenteilla pidetään järkevimpänä vaihtoehtona. Nykyinen silta on rakennettu 1950-luvulla, joten sillä on melkoisesti vuosia niskassaan, toteaa Takala.

Takala ei osaa esittää mitään tarkkoja kustannuksia tässä vaiheessa, mutta hän sanoo, että kyse on viiden miljoonan luokkaa olevasta hankkeesta. Siitä summasta valtio siis vastaa.

– Jos sitten poliitikot haluavat suunnitella erityisratkaisuja alueelle, kaupunki saa rahoittaa ne itse.

Ylikulkusiltaa varten ei kuitenkaan ole tällä hetkellä mitään talousarviovarauksia, hän sanoo.

Parantaa turvallisuutta

Takala kertoo myös, että uusi ylikulkusilta merkitsee nykyisistä turvallisuusratkaisuista poikkeavia ratkaisuja. Muun muassa nykyinen matala kaide todennäköisesti korvataan korkeammalla kaiteella. Radan sähköistys asettaa myös muita vaatimuksia, jotka on otettava huomioon. Myös kevyt liikenne saa enemmän tilaa. Juuri kevyen liikenteen turvallisuutta ajatellen on jätetty myös valtuustoaloite, jonka ensimmäinen allekirjoittaja on Vihreiden Teemu Köppä. 

Ajoneuvoliikenne onkin sitten eri juttu, sillä se keskitettäneen uuden ylikulkusillan rakentamisen aikana Hanko Pohjoisen ylikululle.

– On kuulemma niin, ettei autoja varten voida rakentaa tilapäistä siltaa, koska vaatimukset ovat niin tiukkoja. Silta olisi liian kallis ja monimutkainen ratkaisu, kertoo Takala.

– Kevyt liikenne sitä vaston voi käyttää alikulkua, joten se asia on ratkaistu.

Takala arvioi, että ylikulkusillan rakentaminen kestää 1-1,5 vuotta. Ylikulkusilta on liikenne - ja viestintäministeriön hankelistalla kohteista, joihin myönnetään rahoitus. On kuitenkin vielä epäselvää, milloin rakentaminen voidaan aloittaa, koska kokonaisrahoitus on ensin vahvistettava.

Mer läsning