Vapaasataman uusi toimitusjohtaja: "Olen hengittänyt Vapaasataman toimintaa pienestä pitäen"

Vapaasataman kuulumiset ovat olleet puheenaiheena Johan Sandinin aamiais- ja illallispöydässä hänen lapsuudestaan saakka. Se on yksi syy, miksi hän tarttui mahdollisuuteen ryhtyä yrityksen toimitusjohtajaksi.

Johan Sandinilla, Hangon Vapaasataman uudella toimitusjohtajalla, on pian yhdeksän kuukauden kokemus uudesta tehtävästään. Hän näkee toimistonsa ikkunasta kaikkea mahdollista autokuljetukseen pakattavista maahan vasta tuoduista autoista aina omalle paikalleen ajettaviin, muovilla suojattuihin autoihin.

Johan Sandin

Nimitettiin Hangon Vapaasataman uudeksi toimitusjohtajaksi helmikuussa hänen monivuotisen edeltäjänsä Jukka Rykyn jäätyä eläkkeelle.

Syntynyt 1975 ja varttunut Hangossa.

On aiemmin työskennellyt strategia-, yritysosto- ja yritysmyyntitehtävissä Ernst & Youngilla, yrityskehityksessä Wärtsilässä ja tilintarkastajana KPMG:llä.

Kauppatieteiden maisteri Åbo Akademista vuonna 2000.

Hän huomasi keväällä, että Vapaasataman kehittämiseen löytyy potentiaalia.

– Olen edelleen innoissani, hän kertoo.

Alkuajat toimitusjohtajana hän on syventynyt kaikkiin prosesseihin ja sisäistänyt, mikä on keskeistä Vapaasataman kannalta, ja mistä muut toimijat vastaavat.

– Alan ymmärtää, miten kaikki toimii hieman yksityiskohtaisemmalla tasolla.

– Autotuonti on selkärankamme, ja on ollut sitä 60-luvulta alkaen. Monet uskovat, että autotuonti Hankoon on itsestäänselvyys, mutta me teemme joka päivä lujasti töitä, jotta voimme vastata autontuojien ja autotehtaitten odotuksiin ja vaatimuksiin.

Vapaasataman alueella on erilaisia logistiikkayrityksiä, oheisalojen yrityksiä ja kolme autojen tuontihuoltoa tekevää yritystä. Alueella käsitellään ja toimitetaan edelleen jälleenmyyjille Suomessa ja muissa maissa vuosittain reilut 100 000 ajoneuvoa. Tämä vastaa noin 90 prosenttia autojen kokonaistuonnista Suomeen.

Alueen toimijat työllistävät suoraan ja alihankkijoittensa välityksellä yli 400 henkeä.

– Olemme oikeastaan täällä palvellaksemme alueen toimijoita siten, että heidän toimintansa sujuu mahdollisimman joustavasti.

Yrityksellä on myös muuta toimintaa, kuten varasto- ja toimistotilojen vuokrausta, varastopalveluja ja erilaisten työkoneiden vuokrausta.

Haluaa enemmän toimintaa

Sandin kokee Vapaasatamalla olevan suuria mahdollisuuksia. Hän haluaa, että alueen koko potentiaali tulee käyttöön. Alueella on nimittäin joitakin tyhjillään seisovia halleja, joihin hän toivoo uusia vuokralaisia lähitulevaisuudessa.

– Käymme neuvotteluja kahden toimijan kanssa. Molemmat toisivat uutta toimintaa tänne, ja toivomme, että alueella on enemmän toimintaa ensi vuonna. Enemmän toimintaa tarkoittaa myös useampia työpaikkoja Hankoon.

Frihamnens kontor i Hangö. Bild: Sarah Grönstrand

 

Tässä vaiheessa ei ole mahdollista kertoa, minkälaisista toimijoista on kyse.

– Vapaasataman alue on erityisen sopiva yrityksille, jotka haluavat toimia valvotulla alueella sataman läheisyydessä, Sandin kuvailee.

Yksi halli on saatu uuteen käyttöön tänä vuonna. HL kirjoitti 6.9.2018, että logistiikkayritys SE Mäkinen on ostanut hallin, jonka yritys ottaa käyttöön viimeistään vuodenvaihteessa.

Vapaasataman autokentät sitä vastoin ovat täynnä autoja lähes kaiken aikaa.

– Autokenttiemme keskimääräinen käyttöaste on erittäin hyvä.

Epämääräiset uudet säännöt vaikuttavat

Alueella toimivien yritysten menestys vaikuttaa myös Vapaasatamaan. Esimerkiksi uusi WLTP-sääntö vaikuttaa lisävarusteita asentavien yritysten toimintaan ja näin epäsuorasti myös Vapaasatamaan.

– Keskitymme toiminnassamme pääasiassa alueen vuokraamiseen. Emme tiedä vielä, johtaako tämä siihen, että tänne saapuvat autot viipyvät lyhyemmän ajan vai pidempään täällä.

Autokauppa on nimittäin vähentynyt noin 30 prosentilla viime vuoden syyskuuhun verrattuna.

– Suuri syy on siinä, etteivät autokauppiaat, autojen tuojat ja kuluttajat tiedä nykytilanteessa, miten direktiivi tulee vaikuttamaan prosesseihin ja hintoihin. Epämääräiset ohjeistukset, jotka otetaan käyttöön ennen kuin yksityiskohdat ja seuraukset ovat tiedossa, jarruttavat toimintaa kaikilla tahoilla.

Syyskuun notkahduksen uskotaan kuitenkin olevan tilapäinen.

– Vapaasatamassa saattaa taas olla kiirettä loppuvuodesta, ja autokauppiaat ennakoivat kasvua ensi vuodelle.

Kaupungin ja sataman välinen yhteistyö

Vapaasatama tekee päivittäin yhteistyötä Hangon sataman kanssa. Kyse on kaikesta mahdollisesta alkaen kuljetuksista ulkosatamaan ja yhteistyöstä Hangö Stevedoringin kanssa aina keskusteluihin varastoinnista.

– Hanko on aivan liian pieni kaupunki, jotta me voisimme tehdä töitä erillään. Teemme yhteistyötä ja hyödymme molemmat suhteestamme.

Sandin pitää yhteistyötä myös kaupungin kanssa toimivana, ja kokee tärkeäksi, että kaupunki tukee toiminnan kehittymistä.

– Olen käynyt tähän mennessä hyvää vuoropuhelua kaupungin kanssa, ja toivon sen kehittyvän vieläkin paremmaksi. Yritystoimintaa ei harjoiteta huvin vuoksi. Kun resursseja on rajoitetusti, on tärkeätä löytää hyviä kompromisseja, joista lopulta on hyötyä kaikille.

Halusi takaisin kotikaupunkiinsa

Kaupunki sinällään on yksi syistä, miksi Sandin otti vastaan Vapasataman toimitusjohtajan tehtävän. Hän on nimittäin syntyjään hankolainen.

– Olen ollut poissa kaupungista yli 20 vuotta, ja jo jonkin aikaa etsinyt jotain syytä palata tänne, hän kertoo.

Hän on kuitenkin viettänyt paljon viikonloppuja Hangossa sekä kesäisin että talvisin myös Helsingin seudulla asuessaan.

– Olen usein huokaillut sunnuntaisin, kun on pitänyt palata pääkaupunkiin.

Hän arvostaa Hangossa mahdollisuutta liikkua luonnossa ja päästä helposti saaristoon.

– Mahdollisuus asua samanaikaisesti kaikki palvelut tarjoavassa kaupungissa ja ulkosaaristossa, on jotain aivan ainutlaatuista.

Lisäksi se, että kyse oli juuri Vapaasatamaa koskevasta työstä, oli erityinen plussa. Sandin on ollut alueella kesätöissä viitenä kesänä.

– Hangon Vapaasatama on suuri. Olen siitä alkaen, kun olin pieni lapsi, hengittänyt sisääni alueen toimintaa, koska isä työskenteli täällä parissa eri yrityksessä.

Vapaasataman kuulumisista keskusteltiin aamiais- ja illallispöydässä Sandinin varttuessa.

– Vapaasatama on aina kiinnostanut minua.

Muutti kotiin. Johan Sandin on Vapaasataman uusi toimitusjohtaja. Sen lisäksi, että työhön liittyvät mahdollisuudet kiinnostivat häntä, hän kertoo jo pitkään hakeneensa syytä palata kotikaupunkiinsa. Bild: Sarah Grönstrand