Uudet ajat - uudet tarpeet yrityksissä

Anders Augustsson tarjosi ripeästi lounaiden kotiinkuljetusta. Bild: Mia Berg-Lundqvist

Muuttuneet olosuhteet edellyttävät nopeaa sopeutumista. Paikalliset yritykset ovat kehitelleet ripeästi uusia, juuri tämänhetkisiä tarpeita tyydyttäviä palvelumuotoja. Luovia ideoita syntyy lähes päivittäin.

Seuraan näinä aikoina ylpeydellä Hankoon liittyviä FB-ryhmiä. Paikalliset yrittäjät ovat kehitelleet mahdollisuuksia tarjota ilmaisia aterioiden, tuoreen leivän ja kauppaostosten kotiinkuljetuksia! Ystävät tarjoavat riskiryhmään kuuluville tai sairaille apua. Upeata yhteiskunnallista vastuunkantoa, huomaavaisuutta ja lähimmäisenrakkautta!

Näin kirjoittaa eräs jo pidemmän aikaa Helsingissä asunut ystäväni Facebookissa. Ja hän on oikeassa.

Peukutukset eivät kerrytä rahaa

Ravintoloitsija Anders Augustssonin Lounasravintola Smörmagasinet oli ensimmäinen hankolaisravintola, joka tarjosi lounaita kotiinkuljetuksella.

- Mehän tiesimme, miten tulisi käymään, kun näimme, miten virus levisi maailmalla viime kuukausina, hän sanoo.

Smörmagasinet-ravintolan postaus uudesta palvelusta keräsi satoja peukutuksia sosiaalisessa mediassa.

- Peukutukset eivät kuitenkaan kerrytä rahaa. Tarvitaan tilauksia, Augustsson muistuttaa.

Tähän mennessä tilauksia ei ole kertynyt riittävästi, jotta kotiinkuljetus olisi kannattavaa. Augustsson on kuitenkin valmis kokeilemaan konseptia vielä jonkin aikaa. Hän on itse asiassa jo pidemmän aikaa leikkinyt ajatuksella kotiinkuljetuksista. Hän on harkinnut esimerkiksi lounasjakelua ikäihmisille, mutta sanoo, ettei hän voi mitenkään kilpailla kaupungin hintojen kanssa.

- Ajatus kotiinkuljetuksista ei siis ollut uusi. Nyt vain avautui tilaisuus konseptin testaamiseen käytännössä, sanoo Augustsson ja toivoo huippukauden ehkä korvaavan osan tappioista edellyttäen, että koronatilanne on kohentunut.

Muuttunut asiakaskuvio

Myös Alan´s Café tarjoaa kotiinkuljetusta. Kahvila panostaa kotileivottuihin sämpylöihin ja pulliin.

- Huomasimme, että yhä harvemmat asiakkaat halusivat pysähtyä syömään kahvilassa. Sitä vastoin yhä useammat halusivat ostaa leivonnaisia mukaan otettaviksi. Toimimme siksi viime lauantaista lähtien ainoastaan take away kahvilana. Ulkona puutarhassamme saa kuitenkin istua, sanoo Alan´s Café yrittäjä Gun-May Venberg.

Hänestä muutokset toiminnassa ovat vallitsevassa tilanteessa oikeastaan melko okei. Sekä asiakkaat että henkilökunta suojataan tällä tavalla parhaiten. Kotiinkuljetukset tapahtuvat kahvilan sulkemisen eli kello 16 jälkeen. Tilaukset halutaan kuitenkin mielellään jo päivää aiemmin. Etenkin, jos on jotain erityistoivomuksia.

Gun-May Venberg huolehtii pullien ja sämpylöiden jakelusta kahvilan sulkemisajan jälkeen. Bild: Mia Berg-Lundqvist

- Emme ehkä myy montaa kupillista kahvia tällä hetkellä, mutta töitä riittää keittiössä.

Venberg sanoo, että töitä mielellään jatketaan mahdollisimman pitkään. Siihenkin on kuitenkin varauduttu, että rajoituksia saatetaan lisätä ja että toiminta joudutaan tilapäisesti lopettamaan.

- En ole suoranaisesti huolissani, mutta on selvää, että näin saattaa käydä. Meidän on siinä tapauksessa keksittävä jotakin muuta tilalle. Talossa on aina tehtävää, vaikka kahvila olisi suljettu, sanoo Venberg.

Elintarvikealalla on kiireiset ajat

Myös ruokakaupat ovat vastanneet uusiin asiakastarpeisiin. Monilla elintarvikeliikkeillä on esimerkiksi nyt erityiset aukioloajat yli 70-vuotiaille ja riskiryhmille. Kauppiaat Mikael ja Tina Rajamäki Hangon K-Supermarketista tarjoavat myös ostosten kotiinkuljetuksia kahdesti viikossa riskiryhmiin kuuluville henkilöille.

Tina ja Mikael Rajamäellä on ollut kiireiset ajat Hangon K-Supermarketissa. Bild: Mia Berg-Lundqvist

- On tärkeätä, ettei ketään jätetä ulkopuolelle, sanoo Tina.

Haastattelu tehdään ensimmäistä kotiinkuljetusta edeltävänä päivänä. Tilauksia oli siihen mennessä kertynyt neljätoista.

- Meistä kuitenkin tuntuu, että niitä on tulossa lisää. Pelkäämme enemmänkin sitä, että niitä tulee niin paljon, että niiden käsitteleminen käy hankalaksi. Mutta, me selviydymme kyllä tilanteesta, vakuuttaa Tina.

Olisi toivottavaa, että asiakkaat mieluiten tekevät tilauksensa kotiinkuljetusta edeltävänä päivänä työn sujuvoittamiseksi. Jakelupäivät ovat maanantai ja torstai, mutta mitään tarkkaa toimitusajankohtaa ei voida luvata. Lähtökohtaisestihan karanteenissa olevien ja riskiryhmiin kuuluvien tulee olla kotona.

- Tarjoamme tätä ylimääräistä palvelua tilanteen normalisoitumiseen saakka. Valitettavasti meillä ei kuitenkaan ole resursseja tehdä tästä pysyvää palvelua, sanoo Mikael.

Elintarvikealalla on ollut kiireiset ajat toisin kuin muilla kaupan aloilla, joilla pääasiassa eletään säästöliekillä. Tilanteen odotetaan kuitenkin normalisoituvan asiakkaiden huomatessa, että ruokatoimitukset toimivat.

- Vähän aikaa on ollut niin, ettemme ole saaneet täysiä toimitusmääriä joistakin tuotteista. Tämä on johtunut siitä, ettei kuljetuskapasiteetti ole riittänyt muuttuneessa tilanteessa. Varastoissa on kyllä tavaraa, vakuuttaa Mikael.

Mer läsning