Tina Hangosta ylitti Atlantin purjehtien. ”Olen oppinut, että voin luottaa toisten osaamiseen”

Onnistunut lähtö. Naisiston mielialat olivat korkealla Las Palmasissa. Meri Siili, Maarit Suomi, Pia Siukosaari, Petra Päivärinne, Tina Hellstén, Paula Rissanen, Raija Alapeteri ja Sari Laukkanen. Bild: James Mitchell/ARC 2018

Tina Hellsten kehittyi myös ihmisenä sen lisäksi, että hän kartutti kokemustaan purjehtijana ylittäessään Atlantin seitsemän muun naisen seurassa. Suurin haaste ei kuitenkaan ollut Atlantin ylittäminen.

Tina Hellstenillä on 40 vuoden kokemus purjehduksesta Itämerellä ja Välimerellä. Nyt hän on ylittänyt purjehtien myös Atlantin yhdessä seitsemän muun naisen kanssa ARC-purjehduskilpailussa (Atlantic Rally for Cruisers).

Syntynyt Kokkolassa, mutta asuu nykyisin Hangossa.

Työskentelee lääkärinä lääkäriasema Mediriinassa Hangossa.

Koulutukseltaan lääkäri, fysioterapeutti, puhelinasentaja ja lentokoneasentaja.

Aloitti purjehduksen 1980-luvulla oululaisessa purjehdusseurassa.

Hankki oman purjeveneen 1990 ja kilpaili sillä yhdessä muiden naisten kanssa.

Vapaaehtoistyö Zonta-naisten piirissä on lähellä sydäntä.

– En ole koskaan ennen kokenut niin korkeita aaltoja. Tuntui kuin olisimme surffailleet tuulen kanssa aalloilla. Aallon harjalla ollessa näki koko meren, ja aaltoa alas tullessa oli sama tunne kuin lasketellessa. Tunne oli kerrassaan uskomaton, hän kuvailee.

Ainoastaan aallot eivät olleet uutta.

– Ollessani ensimmäistä kertaa täysin yksin yöllä vahtivuorossa ymmärsin, että Atlantilla on todella pimeätä, vaikka ensimmäisellä viikolla oli täysikuu. En ollut varautunut tällaiseen.

Kiitollinen hankolaisten tuesta

Ainoastaan naisista koostunut joukkue osallistui nyt Suomesta ensimmäistä kertaa ARC-kilpailuun. Hankkeen valmistelut alkoivat jo vuonna 2016. Tinan mukaan harvat purjehduspiireissä uskoivat joukkueeseen siinä vaiheessa.

– Meillä ei ollut venettä, mutta halumme oli vahva samoin kuin uskomme naisten kykyyn selviytyä.

Joukkue hankki sponsoreita, löysi vuokraveneen ja kurssitti itseään.

Valmiina. Ocean Lady (s/y Carissa) Las Palmasissa hetkeä ennen lähtölaukausta. S/y Carissa on 1980 Suomessa rakennettu Swan 441 –vene. Sen pituus on hieman alle 14 metriä ja leveys 4 metriä. Bild: WCC/Clare Pengelly

Joukkue sai vahvaa tukea hankolaisilta.

– Kun lähdimme Hangosta, monet tiedustelivat, tarvitsemmeko apua ja miten he voisivat auttaa. Joku oli aina valmis auttamaan ja lupaamaan, että sen minä voin tehdä.

Joukkue sai muun muassa aurinkopaneeleja, pelastusvarusteita ja kalastusvälineitä hankolaisilta. Tina ja hänen joukkueensa ovat kiitollisia tästä.

Lisäksi purjehdusseura HSF järjesti läksiäisjuhlan naisistolle ennen lähtöä.

– Saimme Hanko-konjakkipullon, joka oli puolimatkan pullomme, jota siemailimme, kun olimme puolimatkassa Atlantin ylityksellämme.

Lahja Hangosta. Naisisto sai kalastaessaan käyttämänsä vieheet hankolaiselta Samppa Sandqvistilta. Bild: Ocean Ladies

Kilpailua edeltäneet haasteet olivat suurimmat

Koko hankkeen suurin haaste ei kuitenkaan ollut itse Atlantin yli purjehtiminen. Kilpailun lähtöpaikalle Kanariansaarille päästäkseen joukkue purjehti ensin Hangosta Las Palmasiin Iso-Britannian Portsmouthin kautta.

– Purjehtiminen oli Pohjanmerellä vaativampaa kun Atlantin ylittäminen.

Tuulta purjeissa. Ocean Ladies oli vuoden 2018 ARC-kilpailun ainoa joukkue, jossa oli vain naisia. Bild: Ocean Ladies

Myrskyt, vuorovesi ja vahvat virrat tekivät purjehduksesta Portsmouthiin vaikean.

– Purjehdimme vastatuuleen ja vuorovettä vastaan. Perille pääseminen kesti ikuisuuden. Sää voi lisäksi muuttua Pohjanmerellä nopeasti. Kuten kävikin.

Ocean Ladyltä, joka on purjehdusveneen nimi, kesti puolitoista kuukautta päästä Las Palmasiin. Siellä vene sai olla satamassa kuukauden.

Varustautumista kolmen viikon oleskeluun Atlantilla

Koko joukkue lensi viikon ennen lähtölaukausta Las Palmasiin laittaakseen veneensä kuntoon.

– Viikko oli työläs ja stressaava. Meidän oli tarkastettava, että kaikki oli taatusti kunnossa. Vene piti varustaa eli meidän piti hankkia ruokaa, vettä ja ylimääräisiä polttoainekanistereita.

Hellsten korostaa kuitenkin, että iltaisin oli mukava tavata ja seurustella muiden joukkueiden kanssa.

– Tapasimme paljon ihmisiä eri puolilta maailmaan. Koska olimme vuoden kilpailussa ainoa puhtaasti naisjoukkue, kaikki tiesivät keitä olimme, ja heidän oli helppo tulla juttelemaan kanssamme.

Ocean Ladies Las Palmasissa. Takarivissä: Maarit Suomi, Raija Alapeteri, Paula Rissanen, Tina Hellstén ja Petra Päivärinne. Eturivissä: Sari Laukkanen, Pia Siukosaari ja Meri Siili. Bild: Ocean Ladies

Joukossa oli kuitenkin myös joukkueita, jotka kyseenalaistivat Ocean Ladyn kyvyn selviytyä haasteesta.

– Pääsimme maaliin ennen joitakin muita joukkueita. Niiden oli vaikea hyväksyä sitä. Niillä oli Saint Luciassa järjestetyssä juhlassa suuri tarve selittää, miksi ne jäivät meidän taaksemme.

Kiinteät rutiinit merellä

Hellsten kuvaa lähtöä rauhalliseksi ja lähtöviivaa pitkäksi.

– Kun maalilinja on tuhansien merimailien päässä, ei ole täysin pakko olla oikeassa paikassa minuutilleen lähtölaukauksen pamahtaessa. Saimme kuitenkin hyvän lähdön.

Haaste. Tina Hellstén Hangosta ylitti seitsemän muun naisen kanssa Atlantin purjehtien. Bild: Ocean Ladies

Hänestä oli ihastuttavaa, että Las Palmasin rannoilla seisoi paljon katsojia vilkuttamassa ARC-kilpailun osallistujille.

– Näin siellä 20 Suomen lippua. Tunne oli mahtava.

Lähdön jälkeen veneelle laskeutui Hellstenin odottama rauha.

– Nyt saamme olla kolme viikkoa rauhassa.

Veneen naisistolla oli veneellä kiinteät rutiinit. Jokainen oli vuorotellen yöllä kolme tuntia vahdissa, kolme tuntia nukkumassa ja kolme tuntia varalla, sen varalta, että jotakin tapahtuisi.

– Elämä oli yksinkertaista. Tiesimme tarkkaan, mitä piti tehdä.

Lounas. Naisisto hankki ruokansa merestä purjehduksellaan Atlantin yli. Bild: Ocean Ladies

Kaikilla oli veneellä oma vastuualueensa. Yksi joukkueen jäsenistä oppi esimerkiksi, miten suuria kaloja nostetaan Atlantista veneeseen ja miten ne perataan. Joku toinen puolestaan oppi korjaamaan veneen purjeisiin tulleet viat.

Koska Tina on ammatiltaan lääkäri ja hänellä on myös puhelinasentajan ja lentokoneasentajan koulutus, hänen tehtävänään oli huolehtia koneista ja varusteista sekä joukkuetovereittensa terveydestä.

Korjaa. Purjeet korjattiin veneessä. Bild: Ocean Ladies

Punaisten "kummitusten" jahtaamia

Joukkue seurasi Atlantilla navigoidessaan ainoastaan kompassia, tutkaa sekä tuulten suuntaa ja voimakkuutta.

– Siellä ei todellakaan näe mitään.

Tutka on tärkeä tuulten ja puuskittaisten tai myrskytuulien havainnoinnissa.

Kannella. Purjeveneen kannella saattoi öisin näyttää tältä. Kaikkia mittareita ja kuvan ulkopuolelle jäävää tutkaa on seurattava tarkkaan. Bild: Ocean Ladies

– Ne saattoi nähdä tutkassa punaisina palloina. Ne olivat meitä jahtaavia kummituksia, jotka tulivat aina takaa. Ensimmäisellä kerralla tutkassa näkyi neljä punaista palloa. Yritin vähän välttää niitä, mutta vene ei tuulten johdosta ollut miten tahansa ohjailtavissa. Yritin silti väistää palloja.

Ocean Lady ei kuitenkaan joutunut koko matkan aikana suoranaisesti myrskyn keskelle, vaan tuulenpuuskat ohittivat veneen sen sivuitse.

– Sivuttaisten tuulten nopeus oli enimmillään 18 metriä sekunnissa, joten tilanne ei ollut kovinkaan vaarallinen.

Yksin, mutta ei kuitenkaan yksin

Naisisto näki vain harvoin kilpailun aikana muita kilpaveneitä, mutta heillä oli kuitenkin käsitys muiden sijainnista.

Jokaisen ARC:n osanottajan piti joka aamu ottaa yhteys järjestäjiin. Naisisto sai tuolloin myös sääennusteen ja tietoja muista kilpailijoista.

Ruorissa. Purjehtiminen Atlantin suurilla aalloilla tuntui Tina Hellsténistä uskomattomalta. Bild: Ocean Ladies

Jos jollekin oli käynyt joku haveri, järjestäjät tiedottivat lähimmistä veneistä, jotka voisivat auttaa.

– Esimerkiksi yksi vene törmäsi valaaseen alussa. Se on melko harvinaista, mutta purjehtijat saattavat ajaa nukkuvan valaan tai joltain alukselta veteen pudonneen kontin yli.

Kaikkien veneiden sijainti on jäljitettävissä geotrackerin avulla.

– Se antaa melko turvallisen tunteen, vaikka apua saattaakin joutua odottamaan kauan.

Spa-hauteita porkkanakastikkeesta

Naisistolla oli purjehduksen aikana hauskaa ohjelmaa. Pikkujouluna heillä oli tonttulakit päässään, eikä itsenäisyyspäivääkään unohdettu viettää.

– Meillä oli jopa Lucia.

Viimeisellä matkaosuudella oli sen verran lämpöistä, että aluksella saattoi ottaa suolavesisuihkun.

Hyvä tunnelma. Tina Hellstén kertoo, että naisistolla oli mukavaa yhdessä purjehduksellaan Atlantin yli. Bild: Ocean Ladies

– Vitsailimme, että meillä on oma spa-osasto.

Usein kävi niin, ettei ruoka pysynyt lautalle tai kattiloissa tyrskyjen ollessa korkeita.

– Ruokaa kaatui usein päälle. Meillä oli siksi tapana vitsailla ja kysyä suihkun saaneelta, haluaako hän porkkanakastikehauteen kylpylässämme.

Hyvä tunnelma joukkueessa

Ocean Lady pääsi maaliin 15. joulukuuta kello 11 ja nappasi yhdeksännen sijan luokassaan. Purjehdus kesti 19 päivää, 22 tuntia ja 8 sekuntia.

– Olisimme ehkä voineet kiriä kuudensiksi, mutta sijoitus ei ollut meille tärkeä.

Pian maalissa. Ocean Lady lähestyy Saint Luciassa sijaitsevaa maalia oltuaan lähes kolme viikkoa Atlantilla. Purjehdus kesti 19 päivää, 22 tuntia ja 8 sekuntia. Bild: Ocean Ladies

Joukkue keskittyi sen sijaan turvallisuuteen. Palkituksikin joukkue tuli. Parhaasta asenteesta.

– Meillä oli oma laulu, jota lauloimme matkan aikana.

Hellstenistä on hyvä, ettei ainoastaan nopeimpia purjehtijoita huomioida.

– Myös kalaverkosta kilpikonnan pelastanut joukkue palkittiin.

Palkintojenjako. Maarit Suomi, Tina Hellstén ja Raija Alapeteri vastaanottavat Ocean Ladies –joukkueen parhaasta asenteesta saaman palkinnon. Bild: WCC/Clare Pengelly

Vaikka Hellsten odottikin innolla saavansa nauttia kylmää vissyä maissa, maaliin tulo tuntui hieman kaksijakoiselta.

– Tuntui raskaalta, kun pääsimme perille, sillä silloin kaikki oli ohi. Mitäs nyt?

Hellsten ei tiedä vielä, onko tulevaisuudessa edessä uusi purjehdus Atlantin yli. Maaliskuussa hän joka tapauksessa purjehtii Karibialla samalla veneellä kuin kilpailussa. Hän viettää tuolloin 60-vuotispäiväänsä ja muun muassa hänen poikansa osallistuu purjehdukseen.

Kehittyivät ihmisinä

Purjehdus Kanariansaarille ja sen jälkeen Atlantin yli ei ole ainoastaan tehnyt Hellstenistä ja hänen joukkuetovereistaan kokeneempia purjehtijoita. Hellsten kokee kaikkien myös kasvaneen ja kehittyneen ihmisinä.

– Olen oppinut, ettei minun tarvitse tietää ja osata kaikkea. Voin luottaa myös muiden osaamiseen. Ja kärsivällisyyttä.

ARC on lyhenne nimestä Atlantic Rally for Cruisers.

Se on vuosittain järjestettävä kilpailu purjehdusveneille, jotka haluavat ylittää Atlantin.

Kilpailu lähtee Las Palmasista Kanariansaarilta ja päättyy Santa Luciassa Länsi-Intiassa.

Atlantin ylitys kestää noin kolme viikkoa.

Las Palmasista on noin 2 700 meripeninkulmaa St. Luciaan.

Veneet käyttävät hyväkseen pasaatituulia purjehtiessaan Länsi-Intiaa kohti.

Kilpailuun osallistui 165 purjevenettä vuonna 2018. Ocean Ladyn luokassa kilpaili 16 venettä.

Naisisto käytti ennen purjehdusta myös psykologin apua, jotta he osaisivat tehdä yhteistyötä aluksella.

– Kyse on niin monesta vahvasta naisesta, joilla jokaisella on oma tahtonsa, että kaikkien on vaikea mahtua samaan veneeseen. Siksi harjoittelimme sitä.

Tuntuuko nyt jälkikäteen siltä, että onnistuitte valmisteluissanne?

– Muutaman kerran joku saattoi hieman huutaa, mutta niinhän sen pitää olla. On parempi purkaa tunteet saman tien, jolloin tilanne menee ohi.

Hellsten selittää, että on tärkeätä voida osoittaa olevansa eri mieltä, mutta silti kyetä hyväksymään, että kyse on vain omasta mielipiteestä, ja että enemmistö on toista mieltä.

– Opimme myös, ettei kaikkea tarvitse sanoa tai arvostella. On osattava keskittyä olennaiseen.

Mer läsning