Sommarjobbare kände sig lurad

Mediastorm. Hangös Classic Pizza som är ett av kedjans flaggskepp har hamnat i blåsväder.Bild: HT Arkiv

I sociala medier har Hangörestaurangen Classic Pizza Restaurants anställningsvillkor för sommarjobbare blivit en het potatis.

Det var söndagen 1 juli som Jasmin Ngo publicerade ett inlägg på sin Facebook-profil med inledningen "Mardröm i Hangö".

I texten som följer, beskriver hon hur hon kontaktades av kedjan Classic Pizza, som erbjöd henne sommarjobb i Hangö. Villkoren verkade drägliga och Ngo tackade ja.

När hon väl anlände till Hangö motsvarade inget av det hon blivit lovad verkligheten.

– Jag kände mig lurad. Inget av det som vi hade diskuterat stämde.

Villkoren ändrade

Boendet, som utmålats som en villa med eget rum, visade sig vara en höghuslägenhet på Långgatan.

Lägenheten delades av 9 anställda som skulle betala 190 euro i hyra per man, vilket gjorde att hyran för tre rum och kök, i hennes tycke, blev ganska rejäl.

Nycklar fanns det endast två, vilket gjorde de boende beroende av varandras tidtabeller för att kunna röra sig mellan boendet och andra platser.

Ngo hade blivit lovad minst 90 timmar på tre veckor, vilket är i enlighet med branschens kollektivavtal. Första veckan fick hon 1,5 arbetspass efter 3 timmars skolning.

– Vi hade avtalat om att jag skulle få jobba mycket, men ha ledigt under Regattahelgen. Först hade jag turer på arbetslistan den veckan, men efter lite förhandlande fick jag ledigt, som lovat. Däremot fick jag inga ersättande turer, så det blev väldigt få timmar för min del.

Ngo skriver också att de anställda måste betala fullt pris för maten, vilken ofta fås till rabatterat pris.

Hon fick också höra om ett avtal om tystnadsplikt, med vite om 10 000 euro ifall avtalet bryts.

Själv var hon anställd via en rekryteringsfirma, så hon skrev aldrig avtal direkt med ägaren.

Sade upp sig själv

I det här skedet beslöt Ngo att det räckte för hennes del och sade upp sig. Då hade hon jobbat två turer.

– Jag har över sex års erfarenhet inom branschen, men aldrig råkat ut för något liknande. Därför förstod jag kanske inte att vara tillräckligt på min vakt.

Det var också av den anledningen som Ngo beslöt sig för att göra sitt inlägg på sociala medier offentligt.

– Jag vill inte att andra skall råka ut för samma sak.

Flera som deltar i diskussionstråden stöder påståendena om tuffa och föränderliga villkor. Hon har också kontaktats privat av folk som delar hennes upplevelser.

Också en representant från PAM har bett henne vara i kontakt med facket.

– Jag är visserligen inte medlem i facket, men kommer säkert att kontakta dem ändå.

Bostaden gav upphov till diskussion

Företagare Merja Rahkola-Toivanen svarar så här på kritiken.

– Jag är medveten om diskussionen på nätet, och vi har just sammanställt en rättelse, som vi publicerat som svar på skriverierna.

Hon säger att detta snarast handlar om ett enskilt fall:

– Vi har diskuterat saken med kontaktpersonen på rekryteringsföretaget, som sade att problemen förmodligen beror på att den anställda inte gillade bostaden.

Enligt Rahkola-Toivanen har företaget aldrig lovat ett villaboende:

– Vi har visserligen ett hus i Hangöby som vi byggt för personalen, så kanske trodde hon att hon skulle bo där. Att det inte blev så berodde på att anställningsförhållandets tidpunkt sköts på framtiden på begäran av den anställda, och vi försöker alltid hålla villan för de som jobbar hela säsongen.

Rahkola-Toivanen håller inte heller med om att det är något fel på lägenheten:

– Det är en nyrenoverad bostad som vi hyr på privata marknaden för våra anställda. Där finns tre nycklar och det systemet har under tidigare år alltid fungerat då folk har samma arbetsplats. Den här principen måste vi dock se över nu i skenet av den feedback vi fått.

En annan diskussion hon gärna skilt skulle vilja ta upp är inkvarteringskapaciteten för säsongarbetare i Hangö.

– Där finns mycket att utveckla.

Vad gäller de utlovade timmarna säger hon att de skulle ha ersatts i följande period, såsom branschens kollektivavtal medger.

– Vi följer alltid branschavtalet. Tyvärr hann personen inte jobba så länge förrän hon sade upp sig, att det här gick att åtgärda.

Rahkola-Toivanen säger också att företaget regelbundet genomgår kontroller av myndigheter och andra instanser, men att det inte varit några problem tidigare. Också personalens trivselenkäter ger företaget bra betyg som arbetsgivare.

– Över huvud taget skulle vi inte ha lyckats i Hangö om vi behandlade våra anställda illa, säger hon.

Viktigt med öppen diskussion

Kedjan har dock tidigare varit föremål för fackets granskningar. I en artikel i Helsingin Sanomat daterad 6.12.2017 skriver tidningen om hur PAM och Regionförvaltningsverket utreder misstänkt bokföringsbrott och oegentligheter i utbetalning av löner, främst gäller det restaurangen i Stockmanns varuhus. Rahkola-Toivanen är medveten om skriverierna, men vidhåller att företaget för en ansvarsfull personalpolicy.

– Det är klart att det med en stor personal och snabb tillväxt ibland uppstår problem, och kanske är det också det som är orsak till att utomstående kan uppleva att omsättningen på personal är stor. Men vi har också många som jobbat hos oss över tio år.

Rahkola-Toivanen beklagar att företaget hamnar i rampljuset så här, men poängterar att det är viktigt att föra en saklig diskussion:

– Endast så lär vi oss. Det är också därför vi svarar på kritiken genast efter att tagit ställning till den. För oss är det viktigt att folk i Hangö får höra båda sidor.

Pressmeddelandet som var formulerat på måndag morgon är undertecknat av Tommi Aaltonen, delägare och ansvarig för affärsverksamheten, och i det framgår samma saker som i texten här, samt ytterligare några punkter.

Följer med läget

På servicefacket Pam säger regionsansvariga Johanna Sparf, att hon reagerade då hon läste om fallet.

– I det här skedet kan jag dock inte kommentera det, eftersom personen ännu inte varit i kontakt i med oss.

Hon säger ändå att facket följer med händelserna, eftersom företaget också tidigare hamnat under deras radar:

– Det gör att vi är extra uppmärksamma.

Sparf betonar ändå att initiativ om åtgärder måste komma från anställda, eftersom facket som sådant inte kan starta en juridisk process.

– Jag vill också betona, att vi vill höra arbetsgivaren innan vi tar ställning ett enskilt fall. I det här fallet handlar det ju om en skrivelse på sociala medier, där bara en part kommer till tals. Det som försvårar det här fallet är att personen själv slutade anställningsförhållandet.

FAKTA

Classic Pizza Restaurants

Familjeföretag som ägs och drivs av Juha Toivanen och Merja Rahkola-Toivanen.

I dag är Classic Pizza Restaurants en kedja, i vilken också Makaronitehdas ingår.

Kedjans första Classic Pizza grundades i Hangö år 1996.

Expansionstakten har varit snabb och i fjol gjorde kedjan sin första utlandsetablering i Danmark.