Säästöjä yhteisillä autoilla – Hanko on yksi ensimmäisistä kaupungeista, joissa on yhteiskäytössä olevia sähköautoja

Hangon kaupungin kaksi sähköautoa ovat pian rullanneet kolme kuukautta kaupungin kaduilla. Tähän saakka lähinnä kotipalvelu on käyttänyt niitä, mutta ensi viikosta alkaen ne ovat kenen tahansa vuokrattavissa.

– Toimintasäde on hyvä ja ajaminen samanlaista kuin tavallisella autolla. Se täytyy tosin muistaa, että auto on hiljainen, joten ihmiset voivat säikähtää, koska he eivät ole kuulleet auton lähestymistä, sanoo Kim Adolfsson.

Hän työskentelee controllerina Hangon kaupungin palveluksessa ja on huolehtinut sähköautoista niiden ollessa kaupungilla koeajossa. Autot ovat surranneet Hangon kaduilla 7. tammikuuta alkaen ja ensi viikosta lähtien ne ovat myös hankolaisten vuokrattavissa.

– On hyvä, että ne ovat ensin olleet jonkin aikaa koeajossa. Pystymme nyt vastaamaan kaikkiin autoja koskeviin kysymyksiin, Adolfsson toteaa.

Sähköautot ovat vuokrattavissa tunniksi kerrallaan. Vuokraamista varten tarvitaan älypuhelin ja sovellus OP Yhteisauto, josta näkee milloin sähköauto on vapaa ja voi tehdä varauksen. Sen jälkeen matkaan lähtö on yksinkertaista.

– Viisitoista minuuttia ennen varausajan alkua saa muistutuksen auton varauksesta. Matkaan lähdettäessä auto avataan sovelluksen avulla. Sitä hankalampaa se ei ole, sanoo Anna-Leena Hetemäki OP-kulusta.

Älykästä ja yksinkertaista

OP-kulku vastaa itse tekniikasta, joka mahdollistaa autojen vuokraamisen käytännössä. Auto pitää vain muistaa palauttaa samaan paikkaan, josta sen otti ja kytkeä lataukseen latausaseman pistokkeeseen.

Koska auto käynnistyy ja lukitaan älypuhelimella, kannattaa huolehtia myös siitä, että puhelin on ladattu autoa vuokratessa. Puhelimen lataaminen on kuitenkin mahdollista myös autossa, jossa on usb-liitäntä.

Hyviä kokemuksia. Anna-Leena Hetemäki OP-kulusta kertoo, että yrityksellä on myönteisiä kokemuksia järjestelmästä. Bild: Lina Enlund

- Meillä on hyviä kokemuksia järjestelmästä. Meillä on autoja 25 paikkakunnalla. Hangon lisäksi auto on vuokrattavissa kolmessa muussa kaupungissa. Ne ovat Lohja, Loviisa ja Kotka, kertoo Hetemäki.

Kaupungin sähköautoista toinen on Astrean ja toinen teknisen viraston edustalla. Kummallakin latausasemalla on kaksi pistoketta, joista molemmissa paikoissa toinen on varattu kaupungin kahdelle sähköautolle.

–  Meillä oli aiemminkin latausasema Astrean edustalla, mutta siinä oli vain yksi pistoke. Nyt olemme upgreidanneet asemat, kertoo Patrik Forsström latausasemista vastaavasta Tammisaaren Energiasta.

Yrityksellä on yhteensä 24 latausasemaa Länsi-Uudellamaalla. Asemien käyttö on lähes kaksinkertaistunut vuosittain.

– Sähkö on sataprosenttisesti uusiutuvaa ja hiilidioksiditonta, toteaa toimitusjohtaja Frank Hoverfelt.

Säästää polttoainekustannuksia

Hangon kaupunki järjesti torstaina henkilökunnalle lanseeraustilaisuuden. Kaupunginjohtaja Denis Strandell muistuttaa, että autot on hankittu ensisijaisesti kaupungin tarpeisiin. Hän toivoo kuitenkin samalla, että myös hankolaiset alkavat käyttää sähköautoja.

Ympäristöystävällistä. Kaupungin kaksi sähköautoa ovat rullanneet kaduilla tammikuusta alkaen. Nyt ne ovat kenen tahansa vuokrattavissa. Bild: Lina Enlund

– Varaaminen on yksi jakotalouden heikkous. Meillä ei ole mitään erityisiä aikoja, jolloin autot ovat varattuja tai vapaita. Asia on tarkistettava varausjärjestelmästä. Toinen autoista on kuitenkin joka arki-iltapäivä varattu kolmeksi tunniksi teknisen viraston tarpeisiin, Strandell kertoo.

Syy kaupungin sähköautohankintaan löytyy kaupungin korkeista bensakustannuksista. Hanko on vuosittain maksanut noin 100 000 euroa polttoainekorvauksia työntekijöille. Kustannusten toivotaan vähenevän sähköautojen ansiosta.

– Jokainen on tähän saakka ajatellut vain omaa parastaan, mutta nyt ajamme yhteistä etua, selittää Strandell.

Lisäksi Hanko on niin kutsuttu Hinku-kunta, joka pyrkii olemaan hiilineutraali. Kaupunki on muun muassa asentanut yksitoista aurinkovoimalaa rakennuksiinsa ja kahdestoista asennetaan neuvolaan kevään aikana.

Jotkut ovat kuitenkin arvostelleet kaupunginjohtajaa liian suuresta aktiivisuudesta Hinku-hankkeen ja sähköautojen suhteen. Muun muassa Eero Koli (Hanko 2016) katsoo, että hankkeiden tulisi olla teknisen viraston, eikä kaupunginjohtajan pöydällä.

Mitä mieltä olet tästä kritiikistä?

– Kestän sen. Tehtäväni on olla aloitteellinen ja esitellä erilaisia ajatuksia poliittisella areenalla. Sillä ei ole mitään väliä, kuka mitäkin tekee, kunhan jotain tehdään. Minä koin, ettei mitään ollut tehty, joten ryhdyin toimeen, Strandell toteaa.

Hän lisää kuitenkin, että tekninen virasto vastaa käytännössä toteutuksesta.

Sähköautojen tulisi olla hankolaisten käytettävissä ensi viikolla. Auton tuntivuokra on 8 euroa.