Paul seglar i bananbåt från Torneå till ryska gränsen – "Den finländska skärgården är den bästa i hela Europa"

Lång seglats. Paul Lenz bananbåt är liten, men mycket sjöduglig. Den platta botten gör att den är mycket stabil. Bild: Harald Grönstrand

Tysken Paul Lenz seglar från Torneå till Ryska gränsen. Hans tre meter långa så kallade bananbåt är hopfällbar och inte särskilt snabb, resan tar närmare tre månader. I söndags anlände han till Hangö.

Äventyret började egentligen i just Hangö för 9 år sedan. Tysken och ingenjören Paul Lenz som arbetade vid Olkiluoto bestämde sig för att segla till Hangö. Resan gick i det stora hela bra och när han kom fram till Hangö fick han en tanke.

– Jag ville toppa den seglatsen, göra något ännu bättre.

Då föddes idén att segla längs hela Finlands kust, från Torneå i norr till Virojoki i öst. Men eftersom Pauls båt är något speciell, nämligen både lätt med sina 22 kilogram och samtidigt hopfällbar, är farten inte den snabbaste.

– Jag insåg att jag måste vänta på pensionen för att hinna med seglatsen. Så i år startade jag i juni.

Känner till Finland

Själva historien med bananbåten och Pauls fascination till Finland började ändå långt tidigare än så. Första gången Paul besökte Finland var 1973 tillsammans med en ungdomsgrupp.

– När jag var i Finland tyckte jag det var så vackert att jag måste komma tillbaka igen. Via brevvänner lärde jag mig lite finska, och efter det har jag varit i Finland fler än 20 gånger, säger han.

Specialgjort. Seglet har Paul Lenz själv designat, blåser det för mycket går det enkelt att halvera. Bild: Harald Grönstrand

År 2006 fick han jobb vid Olkiluoto och flyttade till Raumo. Då tog han med sig sin bananbåt från Tyskland, och den första seglatsen i Finland blev mellan Raumo och en fyr strax utanför staden.

– Jag funderade ifall det var möjligt att segla dit och tillbaka på en dag, och det gick.

Efter det blev det många fler seglatser, den längsta just mellan Raumo och Hangö. Men han har också seglat i Saimen, Päijänne, Kroatien, Italien och otaliga sjöar i Tyskland. Han flyttade tillbaka till Tyskland efter fyra år i Raumo, och nu bor han i Offenbach nära Frankfurt.

Paus i Hangö

I söndags anlände Paul till Östra hamnen i Hangö. Hans båt förtöjde han vid Östersjö port, och trots att den är liten och i det närmaste undangömd i hamnen väckte den många förbipasserandes blickar.

– Jag har gjort många förbättringar på båten, så den är inte längre i originalskick. Jag har installerat en ratt så att jag inte får ont i nacken när jag seglar, har trådlöst nätverk via en sändare i masten och ett bilbatteri som ger el till min padda så jag ser var jag kan lägga vid för natten.

Uppkopplad. I masten finns en mobil uppkoppling, som gör att Paul kan kolla landstigningsplatser på nätet. Bild: Harald Grönstrand

Paul har också med sig traditionella sjökort, men med hjälp av nätuppkopplingen kan han se vilka öar det finns bebyggelse på. Han respekterar allemansrätten, och han vill inte lägga upp sitt tält på en ö där det finns några hus.

– Jag har också en gps installerad. Var femte minut meddelar den min position till en server där hemma, och på nätet uppdateras automatiskt en karta där man kan se var jag är.

På hans webbplats kan man också se bilder som han tagit under resans gång.

– Jag har en drönare med mig och gillar att ta panoramabilder. Jag laddar upp dem på sidan.

Storm fyllde båten med vatten

Helt problemfri har Pauls resa ändå inte varit. Vid Karlö utanför Uleåborg råkade han i stark vind och började ta in vatten.

– Vågorna kraschade in i båten och jag trodde att det var över. Men jag lyckades ändå tömma båten på vatten och fortsätta.

Sjöduglig. Paul Lenz bananbåt väcker många blickar, och han har gjort flera egna modifikationer på den. Bild: Harald Grönstrand

Under de tre senaste veckorna har vinden ändå varit bra, och under hans seglats har han endast haft två regniga dagar. Under en dag är rekordavståndet 48 kilometer, men Paul räknar med att 30 kilometer är ett bra resultat. Ofta blir det också endast 20 kilometer per dag.

Varför seglar du i just den finländska skärgården?

– Det finns ingen skärgård i Europa som motsvarar den finländska skärgården. Jag älskar den finländska naturen.

En till olycka Paul råkade ut för var vid ön Kimonkari, strax utanför farleden in till Åbo. Trots att han var försiktig och var medveten om faran svepte svallvågorna från Stockholmsfärjan i väg hans båt när han letade efter en tältplats. Vinden tog tag i båten, och Paul visste att han inte kunde simma ikapp den. Han försökte signalera till en motorbåtsförare att han behövde hjälp, men det gick inte. Tills slut ringde han 112 som tog kontakt med gränsbevakningen.

– Jag visste ungefär var båten låg så de hittade snabbt den. Gränsbevakningen var mycket vänlig och jag är tacksam för att de hjälpte mig.

Mer läsning