"On oltava oikeassa paikassa ja kamera mukana" – Hankolaiskuvaaja Tapio Kekkonen esittelee valokuvia viideltä vuosikymmeneltä

Historiaa. Tapio Kekkonen otti näyttelyn vanhimman kuvan 16-vuotiaana. Hän onnistui kuvaamaan Urho Kekkosen ja Neuvostoliiton pääministeri Aleksei Kosyginin jäänmurtajan kannella Hangon edustalla. Bild: Harald Grönstrand

Myrskyä, tyyntä, maailmanpolitiikkaa ja herkkiä hetkiä. Tapio Kekkosen valokuvanäyttelyssä Moments on esillä laaja kirjo kuvia puolen vuosisadan ajalta.

– Valokuvaus on vain harrastus minulle. Mutta Hanko on niin hieno paikka, että kameran on aina oltava mukana, sanoo Tapio Kekkonen.

Tapio Kekkonen on tuttu nimi useimmille hankolaisille. Hangossa syntyneenä ja varttuneena hän on kuvannut ympäristöään lapsesta asti ja osallistunut kymmenkuntaan näyttelyyn aiemmin.

Tapio Kekkosen valokuvanäyttely.

Paikka: Hangon kaupungintalon galleria.

Aika: 7.–26.5.

Näyttelyn avajaiset perjantaina 10. toukokuuta kello 17–19.

– Mutta tämä on ensimmäinen oma suuri näyttelyni Hangossa.

Kuutisenkymmentä valokuvaa käsittävä Moments-näyttely avattiin maanantaina. Näyttely on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä on kyse ihmisistä tai erilaisista kohtaamisista.

– Valokuvat välittävät itse itsestään kertovia tunteita.

Näyttelyn tässä osassa on myös näyttelyn vanhin kuva eli kuva Urho Kekkosesta ja Neuvostoliiton pääministeri Aleksei Kosyginista jäänmurtajalla Hangon edustalla 1968.

– Heidän piti vierailla Tulliniemen eteläkärjessä. Olin kuusitoistavuotias ja he näkivät kyllä minut ja ihmettelivät, mitä kaltaiseni poika teki siellä. En mitenkään pääsisi nykytilanteessa niin lähelle nappaamaan vastaavaa kuvaa Putinista, sanoo Tapio Kekkonen naurahtaen.

Tuttuja hankolaisaiheita

Näyttelyn toisessa osassa on pääasiassa esillä matkailukauden ulkopuolella otettuja Hankoaiheisia kuvia. Kuva-aiheita ovat muun muassa pukeutumiskopit, Casinoranta ja Bellevue.

– Hangossa on niin upeita paikkoja. Kaupunki voisi hyödyntää enemmän mahdollisuutta hienojen kuvien ottamiseen.

Enemmän kuin näyttö. Tapio Kekkonen haluaa näyttelyllään myös osoittaa, että valokuvat ovat enemmän kuin näytöllä nähtävät kuvat. Bild: Harald Grönstrand

Kolme myrskysäällä otettua valokuvaa kruunaavat näyttelyn. Suurimmassa valokuvista aallot vyöryvät Casinorantaan.

– Näyttelyssä on osittain kyse siitä, että halusin esille suuria valokuvia. Valokuvat ovat enemmän kuin televisioruudussa esiintyvät kuvat.

Valokuvaa ajatuksella

Kaikki näyttelyn kuvat eivät kuitenkaan ole Hangossa otettuja. Kekkonen vierailee vuosittain USA:ssa ja San Franciscossa asuvien lastensa luona ja kuvaa myös näillä matkoilla.

–  Haleakalan tulivuorella Havaijilla ottamani kuva on ehkä kaunein kaikista kuvistani. Alkuperäisväestö piti paikkaa pyhänä ja risti sen auringon taloksi. Kuvan ottaminen edellytti paljon suunnittelua.

Paljon ennakkosuunnittelua ovat edellyttäneet myös monet muut näyttelyn valokuvat, etenkin öisin otetut. Kekkonen sanoo kuitenkin, että tärkeintä on olla oikeassa paikassa oikeaan aikaan ja kamera matkassa.

– Valokuvaan aina ajatuksella. Olen oppinut kuvia 50 vuoden ajan otettuani näkemään, mistä saa hyvän kuvan. Kun näen laivan lähestyvän, saatan ajatella, että "jos siirryn 200 metriä tähän suuntaan, saan hyvän kuvan", ja sitten teen niin.

Mer läsning