Nya tider – nya behov för företagen

Det har varit bråda dagar i affären för Tina och Mikael Rajamäki i K-Supermarket i Hangö. Bild: Mia Berg-Lundqvist

Förändrade omständigheter kräver snabb anpassning. De lokala företagen har varit raska med att hitta nya serviceformer för att täcka behoven just nu. Nya initiativ ploppar upp nästan dagligen.

"I dessa tider kan jag känna ett sting av stolthet då jag följer med Hangörelaterade FB-grupper. Lokala företagare har fixat och ordnat så att de kan erbjuda gratis hemtransport av matportioner, färskt bröd och butiksvaror! Vänner erbjuder hjälp till personer i riskgrupper eller sjuka. Vilket samhällsansvar och vilken omtanke och medmänsklighet!"

Så skriven en vän som sedan länge är bosatt i Helsingfors på Facebook. Och hon har rätt.

Inga pengar på "likes"

Anders Augustsson, som driver lunchrestaurang Smörmagasinet, var först ut i Hangö med att erbjuda hemkörda luncher.

– Vi visste ju vart det barkade efter att ha sett hur viruset spritt sig över världen under de senaste månaderna, säger han.

Smörmagasinets inlägg på social media om den nya serviceformen lockade flera hundra gillanden.

– Men det kommer inga pengar på "likes", det behövs beställningar, påminner Augustsson.

Hittills har beställningarna inte varit tillräckligt många för att hemkörningen ska gå runt. Men han är villig att prova konceptet ännu en tid. Av de som fått mat hemlevererat har responsen varit god. Tanken att erbjuda hemkörning av luncher är något Augustsson lekt med länge. Han har exempelvis övervägt att leverera luncher till äldreboenden i staden, men säger att han omöjligen kan tävla med stadens priser.

– Så idén med hemtransporter var inte ny. Nu uppstod tillfället att prova konceptet i praktiken, säger Augustsson och hoppas på att högsäsongen kanske räddar en del av förlusten - förutsatt att coronaläget förbättrats.

Ändrade kundmönster

Hemkörning erbjuder också Alans Café. Här satsar man på hembakta semlor och bullar.

– Vi märkte att det var allt färre kunder som ville stanna och äta i caféet och allt fler som ville köpa bakverk hem. Från och med senaste lördag fungerar vi endast som take away-café. Men ute i vår trädgård får man sitta, säger Gun-May Venberg, som handhar Alans Café.

Att verksamheten nu lite ändrat form tycker hon egentligen är rätt okej med tanke på omständigheterna. På det här sättet hålls både kunder och personal bäst skyddade. Hemleveranserna sköts efter kl. 16 då caféet stänger för dagen. Men de önskar gärna att man gör beställningen en dag i förväg, i synnerhet om man har några särskilda önskemål.

Gun-May Venberg kör ut bullar och semlor efter att caféet stängt för dagen. Bild: Mia Berg-Lundqvist

– Vi kanske inte säljer så många koppar kaffe för tillfället, men vi har bra med jobb i köket.

Venberg säger att de gärna fortsätter att arbeta så länge de kan, men är också beredda på att restriktionerna kan komma att utökas och att de tvingas stänga verksamheten tillfälligt.

– Jag är inte direkt orolig, men det är klart att tanken finns att så kan gå. Då får vi hitta på något annat i stället. Det finns alltid saker att göra i huset, trots att vi har stängt, säger Venberg.

Bråttom i livsmedelsbranschen

Också mataffärerna har svarat på de nya kundbehoven. Flera mataffärer har exempelvis numera särskilda öppethållningstider reserverade för plus sjuttio fyllda och riskgrupper. Köpmännen Mikael och Tina Rajamäki, som har K-Supermarket i Hangö, erbjuder också hemkörning av varor två gånger i veckan för personer som tillhör riskgrupperna.

– Det är viktigt att ingen blir lämnad utanför, säger Tina.

Då intervjun äger rum är det dagen innan första utdelningen. Just då har man fjorton inkomna beställningar.

– Men vi har på känn att flera är på kommande. Vi är mera rädda för att det kommer så många att det blir svårt att hantera. Men vi ska nog klara det, försäkrar Tina.

Man önskar att kunderna i mån av möjlighet kan lämna in beställningarna ett dygn i förväg, så att arbetet kan ske smidigt. Utkörningsdagar är måndagar och torsdagar, men man kan inte utlova exakt tidpunkt för leverans. Utgångspunkten är ju att de som befinner sig i karantän eller tillhör en riskgrupp ska vara hemma.

– Vi erbjuder den här extra servicen fram till att läget normaliseras. Men tyvärr har vi inte resurser att göra det här till en permanent del av vår verksamhet, säger Mikael.

Till skillnad från övrig handel som mestadels går på sparlåga, har det varit bråda tider för livsmedelsbranschen. Men man förväntar sig att läget normaliseras då kunderna märker att matleveranserna fungerar.

Under en kort tid har vi inte fått fulla ransoner av vissa produkter, men det beror på att transporterna inte hunnit med. Det finns varor i lagren, hälsar Mikael.

Mer läsning