Nord Stream 2 kiitti Hangon satamaa – "Nämä investoinnit ovat edistäneet paljon Koverharia”

Iloista yhteistyötä. Coating and logistics manager Gunther Blitz Nord Stream 2:sta, Hangon sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik ja Nord Stream 2:n lupajohtaja Simon Bonnell paljastivat hankkeen monumentin Voimakasiinilla tiistaina. Bild: Sarah Grönstrand

Tiistaina paljastettiin Nord Stream 2 –monumentti Voimakasiinin edustalla Hangon Länsisatamassa. Viimeiset putket laivattiin Koverharin satamasta jo kesällä. Kaasuputkihanke on antanut äkkilähdön satamalle ja luonut hyvän perustan sen tulevalle toiminnalle.

Nord Stream 2:n projektijohtajat ja Hangon sataman toimijat tapasivat tiistaina juhliakseen yhteistyötään. Kaasujohdon viimeiset putket laivattiin merelle Koverharista kesällä, mutta tämä ei merkitse, että Koverharin satamassa nyt levättäisiin laakereilla.

– Rauanheimo aloittaa toimintansa satamassa lokakuussa ja me valmistelemme parhaillaan uutta ratapihaa, kertoo Hangon sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik.

Koverharista on Nord Stream 2 –hankkeen puitteissa laivattu noin 54 000 putkea merelle, jossa kolme yritystä on 5 putkenlaskualuksella työskennellyt ympärivuorokautisesti. Kaikki Suomen talousalueella tehtävät työt on saatettu tässä vaiheessa päätökseen.

– Yhteensä Itämerta ympäröivälle alueelle on tullut materiaali 150 miljoonan euron arvosta. Hankkeen taloudellinen vaikutus on ollut Suomen osalta noin 413 miljoonaa euroa, sanoo Nord Stream 2:n lupajohtaja Simon Bonnell.

Hän kertoo, että yhteistyö Hangon sataman kanssa on sujunut erinomaisesti ja ettei aikataulu ole ylittynyt päivääkään Hangossa.

– Pääosa töistä tehtiin talvella, mutta hanke ei viivästynyt päivääkään Suomen talviolosuhteista huolimatta. Myös turvallisuusnäkökulmasta kaikki sujui hyvin Koverharissa. Meillä ei ollut yhtään hanketta häirinnyttä onnettomuutta, hän sanoo.

Hangon sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik ja Gunther Blitz Nord Stream 2:sta paljastivat Voimakasiinin edustalle Itäsatamaan sijoitetun monumentin. Bild: Sarah Grönstrand

Joustava satama

Nord Stream 2 –hankkeen merkitys on suuri Koverharin satamalle. Hanke on tuonut satamalle näkyvyyttä maailmalla ja antanut samalla äkkilähdön sen alueen kehittämiselle.

– Nord Stream 2:lla on ollut suuri taloudellinen vaikutus Hangon satamalle. Satamamme on yleisesti ottaen pieni, mutta hanke on meidän lisäksemme ollut myös alueellisesti merkityksellinen. Meillä on muun muassa ollut työntekijöitä Tammisaaresta, Karjaalta ja Inkoosta, Ahlvik toteaa.

Sataman oli lisäksi nopeasti sopeutettava infrastruktuurinsa asetettuja vaatimuksia vastaavaksi. Muutamassa viikossa oli muun muassa avattava vuodesta 2012 suljettuna ollut rataosuus, koska putkitoimituksiin tuli muutoksia, joiden johdosta 17 000 putkea toimitettaisiin satamaan junalla Venäjältä.

– Teimme juhannuksena 2017 päätöksen rataosuuden avaamisesta uudelleen ja 15. heinäkuuta saatoimme avata sen. Meidän oli raivattava puut neljän kilometrin pituiselta osuudelta ja poistettava sora, jolla olimme peittäneet kiskot alueella. Se oli haasteellista, mutta onnistuimme, kertoo Ahvik.

Ja Nord Stream 2:n edustajat ovat enemmän kuin tyytyväisiä Hangon sataman joustavuuteen.

– Joustavuus on tärkeätä näin suurissa hankkeissa. Asioilla on tapana muuttua hankkeen aikana, joten vaaditaan hyvää sopeutumiskykyä. Hangon satama on ollut erittäin hyvä siinä, sanoo senior logistics engineer Ludwig von Müller Nord Stream 2:sta.

Hän mainitsee myös, että Koverharin satama erittäin lyhyessä ajassa onnistui järjestämään yli 5 hehtaarin maa-alueen putkien varastointialueeksi.

– Ulkoa päin katsottuna nämä investoinnit satamaan ovat muuttaneet paljon Koverharia ja sen infrastruktuuria.

Bild: Sarah Grönstrand

Luonnollinen valinta

Nord Stream 2:n kokemukset Koverharin satamasta ovat siis erittäin myönteisiä. Eikä Koverharille oikeastaan olisi ollut mitään varteenotettavaa satamavaihtoehtoa putkien laivaamiseen merelle.

– Selvitimme ensimmäistä Nord Stream –hanketta varten useampia vaihtoehtoja, ja päädyimme tuolloin Hankoon. Tällä kertaa emme edes selvittäneet eri vaihtoehtoja. Hanko oli meille luonnollinen valinta. Valinta oli myös maantieteelliseltä kannalta looginen, kertoo Simon Bonnell.

Ovatko toimijat maailmalla tietoisia Koverharista satamana?

– Tämän jälkeen tiedetään kyllä, että Koverhar on olemassa. Nord Stream 2 on lisännyt sataman tunnettuutta, vakuuttaa Bonnell.

Lisäksi hän korostaa sataman ammattitaitoa.

– Kokemuksemme mukaan kaikki satamassa toimivat yritykset työskentelivät hyvin öljytyn koneiston lailla.

Mer läsning