Neitsytmatka loistavassa säässä

Varustamo Vitharun aloitti tiistaina (26.6.) liikennöintinsä Hangon ja Örön välillä. Kiinnostus uutta linjaa kohtaan on ollut suurta ja reitti on ehdottomasti päiväretken arvoinen.

M/S Norrskär navigoi neljännestä yli yhdeksältä Itäsatamaan poimiakseen matkustajia kesän ensimmäiselle vuorolle Kasnäsin kautta Öröhön. Laiturilla odottaa kolmisenkymmentä matkustajaa nousua alukselle, jolle mahtuu yhteensä reilut 90 henkeä.

Kaksi uutta linjaa testaamaan tulleista ovat hankolaiset Anneli ja Kari Kuittinen. Kari on käynyt saarella varusmiehenä ja molemmat ovat myöhemmin tutustuneet Öröhön Hangon Rannikkopatteriston retkellä. Kari asui lapsena Russarön saarella ja sai toisinaan käydä Örössä, jossa hänen äitinsä työskenteli keittiössä.

Pariskunnan mielestä on hienoa, että ennen suljettuja alueita avataan yleisölle. He itse ovat myyneet veneensä ja siirtyneet julkisiin kulkuneuvoihin.

– Tämä on edullisempaa ja työllistää vähemmän, he toteavat.

Täydelliset sääolosuhteet

Sää oli aurinkoinen, ja tuulenvire heikko. Emil Höckerstedt myy kanttiinissa lippuja, kahvia ja purtavaa.

Hän on toista kesää varustamon palveluksessa eräänlaisena kaikkena kaikessa:

– Minulla taitaa olla neljä eri tehtävää tällä matkalla. Tärkein tehtävä lienee kuitenkin pitää matkustajat hyvällä tuulella, hän sanoo.

Hän tarjoilee kahvia eräälle toiselle hankolaiselle, Börje Takolanderille, joka kertoo saaneensa matkan syntymäpäivälahjaksi.

– Sehän sattui sopivasti, sanoo Börje, joka on työskennellyt merenkulun piirissä, tarkemmin sanottuna huolinta-alalla.

– Vuonna 1956 kävin kääntymässä sotalaiturissa, hän sanoo.

Nyt saarella on käytettävissä enemmän aikaa. Matkustajilla on noin 4 tuntia oleskeluaikaa saarella. Miehistön mukaan ajan saaminen kulumaan ei tule olemaan mikään ongelma.

– Saarihan on suuri ja sillä on paljon nähtävää, sanoo Höckerstedt.

– Se on tunnettu muun muassa harvinaisista, häviämässä olleista kasveistaan, joita kasvaa enää vain täällä. Ja säähän on täydellinen. Se näyttää todella parhaat puolensa tänään.

Rannikkoreitin osa

Aluksen kapteeni on Gustav Ramberg, joka on myös Vitharunin varustaja. Reitin avaamista suunniteltiin jo viime vuonna, mutta linjalla liikennöi tuolloin toinen varustamo. Vitharun päätti siis odottaa.

– Hangon ja Örön välinen osuus kuuluu nyt Rannikkoreittiin ja me tulemme liikennöimään joka päivä syyskuun alkuun saakka, hän kertoo.

Rannikkoreitti on tarkoitettu etenkin ihmisille, jotka haluavat nauttia saaristosta pyöräillen ja matkailualalla on suuria odotuksia logistiikan kohentamista kohtaan. Ramberg sanoo, että monet ovat tehneet ennakkovarauksia uudelle linjalle. Varustamon osalta kausi alkaa huhtikuussa ja päättyy lokakuussa. Huippukausi on juhannuksesta elokuun lopulle.

– Kauden alussa matkustajat ovat enimmäkseen suomalaisia, mutta loppupuolella meillä on myös paljon ulkomaisia matkustajia, Ramberg kertoo.

– Avaraan horisonttiin tottuneille hankolaisille Örö ei ole yhtä sykähdyttävä kokemus kuin sellaisille, jotka eivät ole koskaan oleskelleet avoimen meren äärellä, hän mietiskelee.

Ramberg korostaa myös sitä tosiasiaa, että luonto on saanut olla lähes koskematon sen sadan vuoden ajan, jona saari on toiminut sotilastukikohtana. Se antaa saarelle aivan oman leiman. Vastaavaa on vaikea löytää muualta.

Neljä tuntia kuluu nopeasti

Neljä tuntia saarella kuluu nopeasti, ja osallistujat ovat tyytyväisiä kokemuksiinsa. Anneli ja Kari Kuittinen vuokrasivat pyörät itselleen lounastettuaan ja ehtivät siten tutustua lähes koko saareen:

– Tänne kannatti ehdottomasti tulla. Vaikka olemme käyneet saarella aiemmin, sen luontoon ei kyllästy koskaan. Ja säähän oli kerrassaan upea tänään, Anneli hehkuttaa.

– Pidin etenkin Pohjoiskärjen kallioista, joilta erotti Bengtskärin majakan horisontissa – hankolaiselle väärältä suunnalta, täydentää Kari.

Rannikkoreitti

M/S Norrskär liikennöi reitillä Hanko-Kasnäs-Örö 3 päivänä viikossa, tiistaisin, keskiviikkoisin ja lauantaisin. Aikataulu löytyy täältä https://vitharun.fi/sv/.