"När jag målar hittar jag mitt sanna jag"

Produktiv. Under de senaste två åren har Katarina Backas redan hunnit med sju utställningar, och en åttonde är på gång. Bild: Clara Wahlström

– När jag målar lever jag ut en dröm, säger Katarina Backas då hon visar upp sina färgglada målningar. När hon talar om sina tavlor lyser hennes passion för måleriet fram. Nu ställer hon ut i Hangö.

Den 24 juni öppnade Katarina backas utställning i Hangö stadshusgalleri. Intresset för måleri kom i gång på allvar då hon för några år sedan fick en målarkurs av sin man i födelsedagspresent, och färger och penslar av sin svärmor. Efter det blev målandet snabbt en livsstil, och en möjlighet att ge uttryck för den egna kreativiteten.

Hennes målningar tillkommer intuitivt, och de motiv hon koncentrerar sig på varierar med hennes livssituation och hur hon känner sig. Spontaniteten finns alltid närvarande i både tematiken och utförandet, något som kan kännas som en frisk fläkt i en tid då konsten ofta kan kännas rätt styrd av planerade och väl övervägda utställningskoncept.

– När jag målar hittar jag mitt sanna jag. Jag lever i nuet och går in i ett flöde, säger Backas som menar att målandet är ett sätt att både släppa loss och slappna av.

Ungefär som då hon hämtar andan ute i naturen genom att känna, dofta och andas in världen omkring sig.

– Jag känner ingen press på att åstadkomma något särskilt då jag tar tag i penseln, utan låter det undermedvetna jobba fram det som kommer på duken. Oftast börjar jag med att göra bakgrunden i en färg, den färg jag känner för att använda just i det ögonblicket.

Turkost, gult och rosa är hennes favoritfärger, och detta märks tydligt i hennes målningar.

"Vi andas för snabbt"

Några av de nya målningar Backas har målat för utställningen i Hangö är en serie av tre tavlor som heter Inner Child. Serien, vars tre tavlor gradvis går från föreställande till abstrakta, är en djupdykning ner i konstnärens dialog med sitt eget inre barn, och hur hennes egen roll som småbarnsmamma har förändrat förhållandet till henne själv.

En tematik som återfinns i alla tre målningarna i serien är en vuxen och ett barn som går tillsammans bredvid varandra med hopväxta armar. Den första tavlan Hand in hand är en konkret representation av jaget och det inre barnet, men i de två andra målningarna blir de två människofigurerna gradvis oskarpare, och målningarna mörkare. Särskilt den tredje, och mest abstrakta tavlan In Paradise är en mångbottnad målning, både beträffande fysiska lager av färg och symbolisk innebörd.

Försoning. I verket "In Paradise" behandlar konstnären dialogen med det inre barnet. Bild: Clara Wahlström

– Att måla just denna serie av tavlor har varit en rätt omtumlande process känslomässigt.

Men, långsamt, under arbetsprocessen har allt fallit på plats. Processen har inneburit en tid för eftertanke och arbete med sig själv.

– Vi andas för snabbt. Det borde finnas tid för att ta djupare andetag.

Mer läsning