Nanna Susi ställer ut i Hangö ett år i förtid

Symbolik. I de stora och färgstarka målningarna skymtar symbolerna fram mellan färglager. Bild: Clara Wahlström

Väggarna i Stadshusgalleriet i Hangö pryds igen av färgglada konstverk. Konstnären Nanna Susis utställning innebär att galleriet, som varit stängt sedan mars äntligen åter är öppet för allmänheten.

Utställning: Nanna Susi – På besök i Hangö. Plats: Stadshusgalleriet, Hangö. Tid: 2- 21.6.2020.

– Det blev något av en extempore utställning, säger Nanna Susi, som egentligen hade planer på att ställa ut i Hangö nästa år. Då en utställare fick backa ur på grund av coronaepidemin blev det ändrade planer, och Susi blev inbjuden att på kort varsel kuratera en utställning av sina verk för galleriet.

Att det är en hastigt hopsatt utställning syns dock inte alls. Snarare är utställningen som helhet harmonisk och genomtänkt, och de stora färgstarka målningarna har alla funnit sin rätta plats i galleriet. Kanske beror det även på att alla konstverk är relativt färska, målade mellan 2016 och 2019, och ganska lika stilmässigt.

Nanna Susi har en lång och framgångsrik karriär som konstnär bakom sig. Efter att ha blivit vald till årets unga konstnär år 2000 har hon både hunnit med att bo och arbeta i Rom och här hemma i Finland och har en mängd solo- och grupputställningar på sitt CV.

Djärvt men känsligt

Susis tavlor är en dynamisk blandning av rena oljemålningar och målningar i blandteknik. Färgerna är i många fall starka, och penseldragen djärva. Det finns ändå en känslig uttrycksfullhet och mycket dold symbolik mellan de tjocka lagren av färg, som man behöver litet tid att leta sig fram till. Efterhand växer symbolerna fram, mer eller mindre påtagligt.

Trädet är en symbol som ofta dyker upp i målningarna, ibland väldigt uppenbart, och ibland mer subtilt. Susi menar att trädet som symbol alltid funnits med i hennes konstnärskap. Trädets form symboliserar uttryck i vårt kroppsspråk; gester vi gör då vi sträcker armarna uppåt både då vi vinner eller ger upp.

I det verk jag fäster mig mest vid, Vapaus, skymtar både en människogestalt och en segelbåt fram mellan färglagren. Här är färgerna mjuka och dynamiska, och särskilt de rosa nyanserna får mig att associera till det aningen melankoliska ljuset som kan ses just innan solnedgången går över i natt under stilla sommarkvällar. Susi förklarar själv att tavlan för henne representerar det poetiska och människans förmåga att drömma.

Starkt som silke

Tekniskt sätt är även Nanna Susis användning av målningsunderlag intressant. Även om en hel del av tavlorna är målade på traditionella målardukar har hon också använt sig av silke som målarduk, vilket ger konstverken en fin och unik lyster.

– Silke är ett av de starkaste textilmaterialen i världen, säger Susi och jag kan tycka att det är en ganska talande metafor för verken i sig själva.

Hennes tavlor utstrålar både styrka och djärvhet, men också en känslig mjukhet, båda egenskaper som silket har.

Mer läsning