Miljoonia tonneja tavaraa Venäjältä Koverhariin

Ainutlaatuinen. Koverharin satamassa nyt oleva hydraulinen nosturimalli on maailman suurin. Sillä on keskeinen osa toiminnassa. Bild: Jesper Sundström

Siperiasta on tarkoitus kuljettaa ensi vuonna 1,5 miljoonaa tonnia tavaraa rautateitse Koverhariin ja sieltä edelleen meritse Keski-Eurooppaan. Ensimmäiset junat lähtivät matkaan torstaina.

Oy M. Rauanheimo Ab aloitti torstaina tavarankäsittelyn Koverharissa yhteistyössä tytäryhtiönsä Oy Adolf Lahti Yxpila Ab:n kanssa. Rauanheimolla, jonka kotipaikka on Kokkolassa, oli ennestään toimintaa kuudessa satamassa Suomessa ja nykyisin siis myös Koverharissa. Kuten tunnettua, Koverharin satama on Hangon sataman osa.

– Toistaiseksi tämä on vain alkusoittoa, sanoo Hangon sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik.

Jatkossa tavaraa kuljetetaan Siperiasta Koverhariin laivattavaksi edelleen Keski-Eurooppaan. Rauanheimon toimitusjohtaja Joakim Laxåback toteaa, että toiveissa on 1,5 miljoonan tonnin tavaramäärä ensi vuonna.

Tavoite vuodelle 2021 on kuitenkin jo 2 miljoonaa tonttia.

– Tämä on meille suuri asia ja meillä on nyt sopimus Siberian Anthraciten kanssa. Se on todella suuri hiiltä Novosibirskin alueella tuottava konserni.

Hän myöntää, että neuvottelut olivat pitkiä ja vaativia. Lopulta venäläiset kuitenkin päättivät allekirjoittaa sopimuksen suomalaisten kanssa, mikä siis tarkoittaa, että konserni mieluummin kuljettaa tavaraa Suomen halki kuin käyttää venäläisiä satamia.

– Prosessi oli pitkä ja vielä loppusuorallakin neuvotteluissa oli mukana myös muita toimijoita. Olemme tietysti tyytyväisiä, että meidät valittiin. Markkinaosuutemme kauttakulkutoimituksista Venäjältä on yli 50 prosenttia ja tämä sopimus vahvistaa entisestään asemaamme.

Pitkä junamatka

Antti Pursianen VR Transpointista toteaa, että Siperian ja Koverharin välinen etäisyys on reilut 4000 kilometriä.

– Ensin tavarat kuljetetaan noin 4000 kilometriä Venäjällä ja sen jälkeen reilut 300 kilometriä Suomessa.

Hangon satama on myös investoinut Koverhariin uutta yhteistyötä ajatellen. Kyse on investoinneista infrastruktuuriin, satamalaitureihin, varastointialueisiin ja junarataan.

– Työt aloitettiin puolitoista vuotta sitten ja niihin on käytetty suuria summia. Esimerkiksi Rauanheimo on tehnyt investointeja noin kymmenen miljoonaa euron edestä, sanoo Ahlvik.

Koverhariin on hankittu muun muassa kaksi uutta konenosturia tavarasiirtoja varten. Tällä hetkellä toinen hydraulinen nosturi on jo paikalla Koverharissa. Toinen saadaan joulukuussa. Laxåback sanoo, että Suomessa on kolme vastaavaa nosturia, kun Koverharin toinen nosturi saadaan paikalleen.

– Kolmas on Vuosaaressa. Tämä malli on maailman suurin hydraulinen nosturi.

Ahlvik toteaa myös, että panostus on hyväksi koko seudulle.

– Uskon, että tämä voi johtaa 40–50 uuden työpaikan syntymiseen. Haluan tässä yhteydessä myös korostaa sataman markkinointipäällikön Nina Häggrothin, tekninen johtaja Björn Peltonen ja muiden suurta panosta tämän toteutumiseksi. Hankkeessa on ollut paljon suunniteltavaa kovien aikapaineiden puristuksessa.

Mer läsning