Miljontals ton gods transporteras från Sibirien till Koverhar

Nöjda. Joakim Laxåback, Nina Häggroth, Anders Ahlvik och Antti Pursiainen är alla nöjda med att det börjar transporteras gods från Sibirien till Koverhar. Bild: Jesper Sundström

I fortsättningen transporteras miljontals ton gods från Ryssland till Koverhar. De första tågen lossades i torsdags.

I torsdags började Oy M. Rauanheimo Ab, i samarbete med systerbolaget Oy Adolf Lahti Yxpila Ab, hantera gods i Koverhar. Rauanheimo med bas i Karleby har verksamhet i sex finländska hamnar och numera också i Koverhar. Som bekant är hamnen i Koverhar en del av Hangö hamn.

– Än så länge är det här bara början, säger Anders Ahlvik som är vd för Hangö hamn.

I fortsättningen transporteras gods från Sibirien till Koverhar för att sedan skeppas i väg till Mellaneuropa. Joakim Laxåback som är vd för Rauanheimo konstaterar att förhoppningen är att godset ska uppgå till 1,5 miljoner ton nästa år medan målsättningen för 2021 är 2 miljoner ton.

– Det här är stort för oss och nu har vi ett avtal med Siberian Anthracite. En verkligt stor koncern som producerar antracit i Novosibirskområdet.

Han medger att förhandlingarna var långa och krävande, men till slut valde ryssarna att underteckna ett avtal med finländarna. Någonting som alltså innebär att koncernen hellre transporterar genom Finland än använder sig av de ryska hamnarna.

– Det var en lång process och på målrakan fanns det fortfarande andra aktörer med i förhandlingarna, men så klart är vi nöjda med att det var vi som valdes. Angående vår egen verksamhet så uppgår våra transittransporter till 50 procent av marknadsandelarna i Finland. För ett par år sedan var siffran 80 procent, men den här affären ger oss en ännu starkare roll.

Lång tågsträcka

Antti Pursiainen från VR Transpoint konstaterar att avståndet mellan Sibirien och Koverhar är en bra bit över 4000 kilometer.

– Till att börja med ska godset transporteras ungefär 4000 kilometer i Ryssland och efter det återstår drygt 300 kilometer i Finland.

På grund av det nya samarbetet har även Hangö hamn investerat i Koverhar. Det har handlat om investeringar i infrastrukturen, hamnkajerna, lagerområdena och järnvägarna.

– Arbetet inleddes för ett och ett halvt år sedan och det har lagts stora summor på det. Till exempel har Rauanheimo investerat för ungefär tio miljoner euro, säger Ahlvik.

Unik. Den modell som numera finns i Koverhar hamn är världens största hydraulkran och den har en central del i verksamheten. Bild: Jesper Sundström

Bland annat har det införskaffats två nya maskinkranar som ska användas i arbetet. För tillfället finns den ena hydraulkranen redan på plats i Koverhar medan den andra kommer i december. Laxåback säger att när den andra kranen är på plats i Koverhar så finns det tre stycken dylika kranar i Finland.

– Den tredje finns i Nordsjö och den här modellen är världens största hydraulkran.

Ahlvik konstaterar också att satsningen är en bra sak för regionen.

– Jag tror att det här kan resultera i 40–50 nya jobb. På samma gång vill jag lyfta fram hamnens marknadsföringschef Nina Häggroth, tekniska chefen Björn Peltonen och hans team samt de övriga som har jobbat hårt för att det här ska bli verklighet. Det har varit ett stort projekt att planera under tidspress.

Mer läsning