Mathias Jung tuntee suurta paloa junia kohtaan: "Olen aina pitänyt kiskobusseista"

Keräilee. Junien valokuvaamisen lisäksi Mathias Jung kerää junaan liittyviä esineitä. Jos joku haluaa päästä eroon tällaisista esineistä, Jung on kiinnostunut niistä. Bild: Sarah Grönstrand

Hankolainen Mathias Jung tuntee suurta mielenkiintoa junia ja etenkin kiskobusseja kohtaan. Hän kerää kaikkea mahdollista juniin liittyvää ja on lisäksi tehnyt oman verkkosivun nimenomaan junista.

Pukeutuneena VR:n konduktöörien työasun kaltaiseen paitaan ja solmioon 17-vuotias junaharrastaja Mathias Jung esittelee asemapäällikön lamppua, taskuaikataulua vuodelta 1987 ja junankuljettajien Sv12-veturin ohjekirjaa.

– Asemapäällikön lamppua on muutettu siten, että se voidaan kiinnittää junaan. Mutta juuri nyt en ole löytänyt oikeanlaista patteria, joten se vilkkuu sen sijaan, että se valaisisi.

– Ohjekirjassa lukee aivan kaikki veturin käynnistämisestä sen ajamiseen. Veturi oli aluksi dieselveturi. Sitten se muutettiin sähköveturiksi, mutta se ei toiminut hyvin, joten sen muutettiin takaisin dieselveturiksi.

Pelasti pienen palan historiaa

Jung on onnistunut saamaan myös raiteen 1 vaihdekyltin mahtumaan selkäreppuunsa ja sijoittaa sen pöydälle. Se on muisto siitä, että Hangon asemalla kerran on ollut kaksi raidetta ennen raiteen 1 purkamista.

Hän on löytänyt kyltin vuonna 2016.

– Se makasi kuukausia, lähes vuoden, maassa aseman läheisyydessä.

Eräänä talvi-iltana, kun Jung sattui kulkemaan paikan ohi, hän näki kyltin ja erään VR:n vaihdetyöntekijöistä. Silloin Jung poimi kilven maasta ja kysyi työntekijältä, voisiko hän pitää sen. Työntekijä hermostui ensin, koska hän uskoi Jungin ruuvanneen kyltin irti.

– Yritin kankealla suomen kielelläni selittää, että kyltti oli maannut maassa pitkään ja että täällä oli ennen kaksi raidetta. Sitten kysyin, voisinko ottaa sen.

Työntekijä totesi, ettei kylttiä enää tarvita.

– Hän sanoi, että minun pitää viedä se kotiin ennen kuin hän katuu lupaustaan. Kyltillä on historiallista arvoa Hangon asemalle, koska raidetta ja vaihdetta ei enää ole olemassa.

Suosiossa. Kiskobussilla on erityinen asema Mathias Jungin sydämessä. Haave on työ kiskobussin konduktöörinä, mutta hän pitää sitä epätodennäköisenä, koska niissä harvoin on konduktöörejä nykyisin. Bild: Sarah Grönstrand

Erityisesti kiskobussit miellyttävät

Jung kiinnostuksesta junia kohtaan ei ole epäilystäkään.

– En tiedä, mistä mielenkiintoni heräsi. Ehkä se alkoi, kun kuvasin serkkuni ja hänen isänsä kanssa eri paikoissa ohi ajavia junia, Jung miettii.

Hän matkusti serkkunsa ja tämän isän kanssa usein myös junalla ja kävi rautatiemuseossa. Eräs hänen erityisen hyvin näistä retkistä muistamansa matka oli vierailu Suomen rautatiemuseossa Hyvinkäällä VR:n 150-vuotisjuhlassa vuonna 2012.

Jung sai tällöin istua museon kiskobussin ohjaamossa.

– Muisto on lähellä sydäntäni. Olen aina pitänyt kiskobusseista.

Kiskobussilla matkustaessaan hän tiedustelee toisinaan kuljettajalta, saako hän tutustua ohjaamoon.

– Jotkut sanovat kyllä, mielellään. Toiset taas sanovat ei ja vetoavat turvallisuusriskeihin.

Kiskobussi, jonka hän haluaisi nähdä uudelleen, on Dm 12 4402, eli Karjaalla kesäkuussa 2011 palanut kiskobussi.

– En tiedä, missä se on nyt. Olisin iloinen tiedosta, koska minusta olisi mukavaa nähdä sen ohjaamo uudelleen.

Rakensi oman verkkosivun

Jung valokuvaa ja filmaa edelleen junia. Kuvat ja videot hän lataa Instagram-tililleen "@juna_kuvat".

Aluksi hän kirjoitti kuvatekstit ruotsiksi, mutta alkoi sittemmin kirjoittaa sekä suomeksi että ruotsiksi.

– Koska olen saanut lisää myös ulkomaisia seuraajia, jotka myös haluavat ymmärtää, mitä kirjoitan, olen alkanut kirjoittaa englanniksi.

Juhlistaakseen tilinsä nelivuotista olemassaoloa, Jung on hankkinut Junakuvat-tililleen oman logon.

Hän on myös luonut oman verkkosivun junakuvilleen. Hän on itse rakentanut verkkosivun, jolla on ollut vuorokauden aikana 106 kävijää.

– Sivun rakentaminen oli melko helppoa, mutta sen päivittäminen on vaikeampaa.

Jung on Hangossa junia kuvatessaan ja filmatessaan nähnyt monia jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden läheltä piti –tilanteita tasoristeyksessä.

– On hyvä, että alikulku rakennetaan. Muuten kyllä tapahtuu joku onnettomuus.

Tulevaisuuden suunnitelmat selvillä

Haaveammatti olisi kiskobussin konduktöörin ammatti, mutta hän pitää sitä kuitenkin epätodennäköisenä, koska kiskobusseissa harvoin on konduktöörejä. Konduktöörin tai veturinkuljettajan ammatti on kuitenkin tavoite.

– Mieluummin konduktööri, koska työssä tapaa ihmisiä. Lisäksi haluan tehdä kuulutuksia, se olisi mukavaa. Työ veturinkuljettajana on rauhallisempaa.

Jos Jung olisi voinut valita, hän olisi aloittanut konduktöörin opinnot Kouvolassa heti yläasteen jälkeen. Koulutukseen osallistuminen edellyttää kuitenkin vähintään 18 vuoden ikää.

Siksi hän opiskelee nyt logistiikka Ammattiakatemiassa Pohjanmaalla.

– Logistiikkalinjalla on kyse tavarakuljetuksista ja minä saan suorittaa itselleni linja-autokortin. Sen jälkeen minulla on paljon osaamista liikenneturvallisuuden perusteista.

Mer läsning