Lars Lerinin linnut laskeutuivat Tvärminneen

Yhteistyötä. Tunnetulla akvarellisti Lars Lerinillä ja hänen puolisollaan, valokuvaaja Manoel Marquesilla on yhteisnäyttely Tvärminnessä. Bild: Peter Sjöstrand

Epätodennäköistä mutta totta: Yksi aikamme tunnetuimmista akvarellisteista, Lars Lerin, asettaa ensimmäistä kertaa teoksiaan näytteille Suomessa – ja se tapahtuu Tvärminnessä ja Hanasaaren kulttuurikeskuksessa.

Näyttely: Lars Lerin ja Manoel Marques Codex On The Flight of Birds. Paikka: Galleria Henriksberg, Tvärminnentie 42. Aika: 19.5.–23.6.

Epätodellinen muuttuu todelliseksi, kun tietää, että Tvärminnessä on tarjolla hieno galleria, nimittäin Galleri Henriksberg, ja että galleriasta vastaava taiteilija Isabella Cabral on Lars Lerinin ja hänen puolisonsa Manoel Marquesin ystävä. Ystävyys Cabralin kanssa liittyy sekä taiteeseen että Gabralin ja Manoel Marquesin yhteiseen Brasilia-taustaan. Lisäksi Isabella Cabralin töitä on ollut näytteillä Lerinin tunnetussa taidemuseo Sandgrundissa Karlstadissa.

Isabella Cabral pitää Lars Leriniä mestari William Turnerin kaltaisena taiteilijanerona. Liljevalchsin taidehallin johtaja Mårten Castenfors puolestaan vertaa Leriniä viime vuosisadan vaihteen suuriin ruotsalaistaiteilijoihin Carl Larssoniin ja Anders Zorniin. Lerinin näyttely Liljevalchsin taidehallissa johti kävijäennätykseen. Siihen tutustui lähes 190 000 henkeä.

Puhuttelee ihmisiä

Lars Lerin itse asennoituu tyynesti kaikkiin vertailuihin. Ja juuri tämä hänen teeskentelemätön persoonallisuutensa on yksi selitys hänen suosiolleen. Hän on hurmannut valtavat määrät ihmisiä Ruotsissa ja Suomessa hänestä ja hänen oppipojistaan kertoneiden Ruotsin TV:n tuottamien sarjojen Vänligen Lars Lerin ja Lerins lärlingar välityksellä. Lerin on lisäksi julkaissut viitisenkymmentä kirjaa.

Myös Manoel Marques on hurmannut katsojat eloisalla ja välittömällä luonteellaan. Sen lisäksi, että hän on valokuvaaja, hän on entinen tanssija ja nykyisin myös Sandgrund-museon intendentti.

Leonardon Koodeksi

Tvärminnen näyttelyn yhteydessä on mainittava vielä yksi mestari, nimittäin Leonardo da Vinci. Tämä on paikallaan, koska Lerinin ja Marquesin näyttelyn nimi on Codex On The Flight of Birds, jonka inspiraation lähde on Leonardo da Vincin teksteissä ja tutkimuksissa. Käsikirjoitus alkaa yksityiskohtaisella tutkielmalla lintujen lennosta. Koodeksi on antanut nimensä näyttelylle sekä erittäin upealle Lerinin ja Marquesin akvarelleista ja kuvista kootulle taidekirjalle.

Linnut yhteisenä aiheena

Lars Lerin on saanut inspiraationsa lintuakvarelleihinsa täytetyistä linnuista, joita hän on tutkinut luonnonhistoriallisissa museoissa.

Lerin toteaa, että hän ja Junior, joksi hän kutsuu puolisoaan Manoel Marquesia, tarvitsivat yhteisen aiheen voidakseen järjestää yhteisnäyttelyn. Valinta osui lintuihin, joita hän on maalannut vuosien varrella. Kaksikko kävi Göteborgin luonnonhistoriallisessa museossa, jossa myös kuvat on otettu.

Varjoja, liikettä

Lerin hallitsee akvarellitekniikkansa, mutta hänen maalauksensa edustavat paljoa muutakin kuin teknistä osaamista. Ne ovat erittäin eläviä, täynnä eri tasoja, varjoja ja syvyyksiä. Hän osaa vangita teoksiinsa aavistuksia ja tunnelmia lintujen olemuksista. Samalla hän kuitenkin kuvaa lintuja realistisesti, jolloin näiden ilmaisutasojen yhdistelmä vangitsee todellisuuden eri ulottuvuudet.

Valtaosa Marquesin valokuvista on dokumentoivia kuvia eri lintulajeista, mutta näyttelyssä on myös joitakin kuvia, jotka nousevat asettelultaan sen yläpuolelle. Vaikutelma korostuu entisestään siitä, että kuvat on tulostettu akvarellipaperille.

Varjot ovat kauniita

Lars Lerin tunsi teini-iässä luonnontieteilijämäistä kiinnostusta lintuja kohtaan. Taulujen aiheina hän kuitenkin katsoo niitä täysin toisenlaisesta näkökulmasta. Hän haluaa vangita valon, liikkeet ja varjot.

– Varjot ovat niin kauniita!

Lintujen näkeminen suurissa häkeissä eläintieteellisissä puistoissa tai täytettyinä luonnontieteellisissä museoissa ei Lerinin mielestä vähennä lintujen esteettistä arvoa.

Lerin selittää, että hän asennoituu samalla lailla kaikkiin tehtäviin ja aiheisiin. Hän näkee ne vain maalauksellisesta näkökulmasta ja sivuuttaa kaiken muun sisällön.

– Minulle on kyse vain väreistä ja muodoista. Sillä ei oikeastaan ole mitään väliä, mitä maalaan. Kyse on aina esiin siivilöityvästä valosta, muodoista ja varjoista.

Läsnäolo, avoimuus

Tärkeintä maalaamisessa on läsnäolo.

– Läsnäolo ja avoimuus on tärkeintä. Panostan täydestä sydämestäni.

Myös kohtaamisissa muiden ihmisten kanssa on kyse tästä eli läsnäolosta ja täydellisestä rehellisyydestä. Samoista syistä hän myös ammentaa niin paljon seurustelusta vammaisten kanssa, mikä näkyy myös selvästi Lerinin oppipoikia kuvaavasta TV-ohjelmasta.

– Kyse on aidoista ihmisistä. He eivät teeskentele.

Lerin on hämmästynyt TV-sarjojen myötä saamastaan suosiosta ja tunnettuudesta. 

– En tiedä, miten kaikki on käynyt. Olen aina ollut ujo ja syrjäänvetäytyvä. Olen todella hämmästynyt tästä.

Kiinnostukseni ihmisiä ja heidän ajatuksiaan kohtaan on kuitenkin suuri ja pidän yhteyksien luomisesta.

Tove on yksi ihanteista

Lerin pitää valosta Tvärminnessä, jossa hänen seuranaan ovat isäntäväen ja hänen puolisonsa Manoel Marquesin lisäksi myös heidän kaksi lastaan. Hän matkustaa perheensä kanssa Karlstadiin ja palaa sitten

Suomeen Hanasaaren kulttuurikeskuksen maisemamaalauksia esittelevän näyttelynsä merkeissä. Se on

esillä 25. elokuuta saakka.

Lerin on ennen tätä käynyt Suomessa ainoastaan kerran läpikulkumatkalla Karjalaan.

– Kaikki tuntuu kuitenkin tutulta. Olemme täällä lähes samoilla leveysasteilla kuin Värmlannissani.

– Ja Tove on suuri ihanteeni. Olen kiitollinen siitä, että äitini opasti minut Toven kirjojen pariin, hän sanoo ja osoittaa suurta Tvärminnen studion seinällä riippuvaa muotokuvaa Tove Janssonista.

Marit Lundström

Mer läsning