Länsisataman muuri muuttaa kivi kiveltä – ”Uskon, että tämä on Suomen suurin vastaava työ juuri nyt”

Iso työ. Jouko Helin vastaa muurin siirtämisestä Länsisatamassa. Kyseessä on tuhansien kivien siirtäminen. Bild: Patrik Lindström

Tarve saada lisätilaa Länsisatamaan on valtava ja sataman rakentaminen merelle päin on ollut käynnissä pitkään. Tämä tarkoittaa sitä, että Voimakasiinia vasten ollut muuri täytyy siirtää ja projekti vaatii paljon ammattitaitoa ja sen toteuttamiseen kuluu useita kuukausia.

– Joka päivä kiven määrä vähenee. Kestää vielä noin viikon purkaa viimeiset 30 metriä kivimuurista, sanoo Jouko Helin.

Hän johtaa vanhan kivimuurin siirtotyötä Länsisatamassa. Raumalaisyhtiö Asennuskivi on työskennellyt satamassa maaliskuusta lähtien ja muuria on purettu metri metriltä, jokainen kivi on numeroitu ja sitten pystytetty uudelleen kivenheiton päähän alkuperäisestä paikastaan.

Tarkkaa. Jokainen kivi pitää numeroida ennen siirtoa. Koska yksikään kivi ei ole samanlainen, on ainoa tapaa rakentaa se samalla tavalla. Bild: Patrik Lindström

– Olemme purkaneet nyt noin 500 metriä. Kiviä on toistensa päällä neljä kerrosta ja yksi kivi on halkaisijaltaan keskimäärin yhden metrin.

Koska seinä on kahden kiven paksuinen, tarkoittaa se, että siirrettäviä kiviä on tuhansia. Kyseessä on massiivinen työ ja Helin toivoo uuden muurin olevan paikallaan syyskuussa.

– Uskon, että tämä on Suomen suurin vastaava työ juuri nyt. Ja jos se ei ole suurin, niin se on taatusti suurimpien joukossa.

Valetaan. Kun kivet ovat paikallaan, valetaan ne paikalleen sementillä. Bild: Patrik Lindström

Pitkä kokemus

Helin tietää mistä puhuu. Hän on työskennellyt kivien parissa 33 vuotta ja hän on nähnyt alalla kaiken.

Miten tulit Hankoon?

– Kun on ollut mukana niin kauan kuin minä, ei ole enää kovinkaan jännittävää asetella kiviä torille. Menen sinne, missä on jotakin jännittävää, sanoo Helin.

Hangon Länsisataman työmaa on nimittäin ainutlaatuinen. Kun satamaa laajennetaan, on muuri nyt keskellä satama-aluetta. Se tarkoittaa sitä, että 100 vuotta vanha muuri on siirrettävä vettä kohti ja koska se on museon suojelukohde, on kyseessä työ joka vaatii sekä taitoa että tarkkuutta.

Kokenut. Jouko Helinilla on 33 vuoden kokemus kivitöiden parissa. Bild: Patrik Lindström

– Jokainen työ on hieman erilainen, mutta oikeastaan ei ole kovinkaan erilaista siirtää museon suojelukohteena olevaa muuria. Olemme varovaisia joka kerta rakennustyömaasta riippumatta, sanoo Helin.

Monimutkainen työ

Koska muuri on vanha, eivät kaikki kivet ole yhtä suuria tai tasaisia. Niiden paino vaihtelee muutamasta sadasta kilosta puoleen tonniin ja se tekee muurin siirtämisprosessin hieman monimutkaisemmaksi kuin että kaikki kivet olisivat samanlaisia.

– Mielenkiintoisinta tässä muurissa on, että alimmaiset kivet täytyy laittaa eri korkeuksille. Jos ne asetettaisiin maahan tasaisesti, olisivat muurin ylimmät kivet epätasaisesti, sanoo Helin.

Kattava. Jouko Helin näyttää miten projekti etenee. Yli 500 metriä muuria siirretään. Bild: Patrik Lindström

Ja kun hän näyttää millaisilta kivet näyttävät, on helppo ymmärtää. Pienimmät kivet ovat noin 45 senttiä korkeita kun taas korkeimmat lähemmäs 70 senttisiä. Tämän vuoksi jokainen kivi on numeroitava, jotta ne voidaan laittaa saman kiven viereen, missä se aikaisemmin oli. Muuten muurista tulee epätasainen.

– Kun me laitoimme kiviä Turussa Aurajoella, olivat kivet yhtä suuria. Joten vaikka muuri oli siellä vanhempi, oli työ paljon helpompi, sanoo Helin.

Uusi reitti muurin ulkopuolelle

Kun muuri on paikallaan, tulee autotie Voimakasiinille kulkemaan muurin ulkopuolella. Autotien ja meren väliin tehdään erillinen kävely- ja pyörätie, joka on vähän autotietä korkeammalla.

Paljon työtä. Pasi Elonen merkitsee kivet, jotka siirretään. Bild: Patrik Lindström

– Ja syksyllä siinä varmaan kastuu, jos sinne menee ja tuulee, sanoo Helin ja nauraa.

Kun koko muuri on syksyllä siirretty, on vuorossa piste iin päälle. Muurin alkupäässä on 12 kivikerroksen korkuinen torni, joka siirretään myös ja siitä Helin uskoo tulevan haasteellisen.

– Siitä tulee mielenkiintoista, varsinkin kun se on korkea. Mutta teemme tornin viimeisenä sitten kun kaikki muu on paikallaan.

Uusi tie. Muurin ja meren välin tulee sekä autotie että kävely- ja pyörätie, joka johtaa Voimakasiinille. Bild: Patrik Lindström