Länsisatama on valmistunut – uusi autotie vihittiin käyttöön

Paremmat edellytykset. 
– Sataman laajennus mahdollistaa työturvallisuutta lisäävät tehokkaammat toimintatavat, sanoo tekninen johtaja Björn Peltonen.
 Bild: Lina Enlund


Kattavat Hangon Länsisataman laajennustyöt on saatettu päätökseen ja uusittu tie Voimakasiinille on avattu. Hanke käynnistyi 2008 ja sen hintalappu on 8 miljoonaa euroa.


Voimakasiinille johtava uusi autotie ja merenrantaa myötäilevä uusi jalankulku- ja pyöräilytie avattiin torstaina.

Länsisataman laajennushanke käynnistyi vuonna 2008. Torstaina, 12 vuotta myöhemmin, hanke saatiin päätökseen.


Hankkeen aloittaminen edellytti uutta asemakaavaa ja satama-alueella sijaitsevan Englantilaisen makasiinin purkulupaa.

Asia eteni Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, joka lopulta antoi purkuluvan.


– Ilman sitä lupaa emme olisi voineet laajentaa satamaa, sanoo Hangon sataman tekninen johtaja Björn Peltonen.


Muuri siirrettiin kivi kiveltä

Satama-alueella sijainnut yli sadan vuoden ikäinen muuri on museoviraston suojelukohde.

Muuri saatiin siirtää, mutta sitä ei saanut hävittää. Yli puolen kilometrin pituinen muuri on nyt siirretty lähemmäs merta.

Joka ikinen kivi on purettu muurista yksitellen, numeroitu ja sijoitettu entiselle paikalleen uudessa sijaintikohteessa. Muuri koostuu tuhansista halkaisijaltaan noin metrin suuruisista ja satoja kiloja painavista kivistä.


– Koko hankkeessa on ollut kyse miljoonan tonnin kivimassasta, kertoo, Björn Peltonen.


Santalan Betonin suurin hanke
Hankkeen aikataulu on pitänyt hyvin. Santalan Betoni on saanut päätökseen oman osuutensa hankkeesta sopimuksen mukaisesti.


– Olemme siirtäneet suuria massoja, yhteensä 163 000 tonnia, sanoo Roger Nordlund Santalan Betonista.


– Tämä on meidän kautta aikojen suurin hanke. Se on työllistänyt 20–30 henkeä.


Satamahanke on maksanut 8 miljoonaa euroa.

Summasta 20 prosenttia rahoitetaan EU-varoilla eli 1,5 miljoonaa euroa.

Mer läsning