Kunderna har återvänt

Carolina Halavakoski tycker att Hangös småskalighet har varit ett trumfkort i coronakrisen. Folk har vågat gå till frissan då Hangö inte haft några bekräftade coronafall. Bild: Mia Berg Lundqvist

Det är nästan identiska förlopp man kan urskilja i berättelserna hur frisörer, kosmetologer och massörer påverkats av coronakrisen. Man har gått från ett nästan totalt kundbortfall till rusning i början av sommaren. Hangös småskalighet upplevs som tryggt i coronatider.

- I början rensades kalendern nästan helt. Det fanns också de som inte dök upp trots att de inte annullerat sin tid. De trodde att jag hade stängt, fast så inte var fallet, så beskriver kosmetolog Jennifer Jungell vid Powder Room hur coronautbrottet påverkat hennes företag.

Den första tiden var värst, ovissheten om hon skulle bli tvungen att helt stänga ned verksamheten och hur länge pandemin skulle fortgå tärde på krafterna. Det var också litet ångestfyllt.

- Man kan ju ovetande vara en smittbärare, trots att man vidtagit alla tänkbara åtgärder. Jag funderade också på risken att själv bli smittad, men jag är ju ung och grundfrisk, så oron var mera för det ekonomiska, säger hon.

Jennifer Jungell berättar att kunderna varit väldigt tacksamma över möjligheten till en stunds avkoppling i hennes salong. Coronan har varit tärande för många. Bild: Mia Berg-Lundqvist

Situationen blev inte bättre av att hon fick ett anonymt meddelande där hon uppmanades att stänga sin verksamhet.

- Jag hade ju lite dåligt samvete för att jag arbetade, men samtidigt har man inte så mycket val som företagare, säger hon.

Skolöppning vändpunkt

Tur nog var kundbortfallet tillfälligt. En klar vändpunkt var när skolorna återgick till närundervisning.

- Nu är det snarast lite panikartat, alla vill komma och helst genast. Kunderna har varit väldigt tacksamma över att få komma på lite avkoppling. Jag tror att coronatiden har varit en stressig tid för många, säger Jennifer Jungell.

För tillfället undviker hon att ta emot övertid, trots att det skulle ge extra inkomster. Men hon vill inte tumma på den effektiverade städningen och desinficeringen av redskap, åtgärder som tar mycket extra tid.

- Trots att samhället nu öppnat upp lite mera, ställer det fortfarande höga krav på oss i branschen. Coronan har inte försvunnit trots att läget är rätt bra just nu och kundernas trygghet går först, säger Jungell.

Bråda dagar

På Pias Hårgalleri sätter Carolina Halavakoski sista touchen på en kunds hår då tidningen dyker upp. Hon berättar att det är bråda dagar för tillfället. Det är två veckors kö för den som önskar boka en tid.

- Det är stor skillnad på hur det var i början av coronautbrottet och hur det är nu. Det fanns många tomma luckor i kalendern under de första tre-fyra veckorna. Men nu är bokningsläget som det brukar vara den här årstiden, säger hon.

I början fick de en hel del förfrågningar om det verkligen var tryggt att komma till frissan. Många kunder ville veta om de skulle använda munskydd då de kom för en klippning och huruvida personalen bar munskydd.

- Men det var kanske mera i början. Men visst använder vi fortfarande munskydd om någon kund så önskar, säger Halavakoski.

Småstadsfördel

Det som strakt bidrog till att kundavbrottet inte blev så långvarigt tror Halavakoski har att göra med det faktum att Hangö inte haft några bekräftade fall av corona.

- Vi har haft en del kunder från Helsingfors som velat boka en tid då de sett att vi inte haft coronafall i Hangö. Det har därför känts tryggt att komma hit. Det har i det här fallet varit fördelaktigt att bo i en liten stad, säger hon.

Deltidsboende kunder

Massören Elina Nyberg på Ihana ja Rento har också hela tiden hållit sin mottagning öppen, med undantag för en kort vintersemester. Även hon hade ett stort kundbortfall i början och hon annullerade också självmant alla bokningar med riskgrupper. April var en lugn månad med endast några kunder om dagen. Många av dessa var deltidsboende som kommit till Hangö för att arbeta på distans. Nyberg betonar att de alla varit noggranna med att de först varit i karantänliknande förhållanden under två veckor innan de kom till hennes mottagning.

Elina Nyberg tror att det kanske är kombinationen av fint väder och coronatrötthet som gör att kunderna nu åter vågar komma på massage. Bild: Mia Berg-Lundqvist

- Det är en sak som fungerat verkligt bra. Jag tror att de kanske hade läst skriverierna på social media där många uttryckte oro för att Helsingforsare skulle hämta smitta till Hangö, funderar hon.

Coronatrötthet

I maj började kunderna återvända i sakta mak och nu i juni är det närstan som om hela pandemin skulle vara bortglömd.

- Jag vet inte om det är vädret som aktiverat folk eller kanske en viss coronatrötthet. Bokningsläget är nu tillbaka till det normala, säger Nyberg.

Någon oro för egen hälsa har inte känt under coronakrisen. Hon har mera fokuserat på att göra mottagningen så säker så möjligt för kundernas del med både luftrenare och effektiverad desinficering av ytor. På det stora hela ger hon godkänt till regeringen för deras sätt att sköta krisen. Hon tycker det är skönt med kvinnor vid rodret då undantagslagen är i kraft. Allt har inte varit perfekt, men beslut har också fattats i rask takt.

- Själv sökte jag om det stöd på tvåtusen euro som man kunde anhålla om via Hangö stad, och beviljades det också, säger hon.

Mer läsning