Käyttäkää Hanko-tavaramerkkiä hyväksenne

Verkostoitumista. Aihe houkutteli monia yrittäjiä torstaiselle yrittäjäaamiaiselle. Myös verkostoituminen ja toisten esiin tuominen on yksi markkinointimuoto. Bild: Johanna Lindholm

Hanko on tulikuuma tavaramerkki ja tilanne kannattaa hyödyntää oman yrityksen markkinoinnissa. Hangon yrittäjät keskustelivat tarjolla olevista moninaisista mahdollisuuksista.

– Yrittäjinä te olette Hangon tavaramerkin osa. Me edistämme kaikki Hangon markkinointia.

Näin sanoi Tia Vakkuri Hangon yrittäjistä kertoessaan yhdessä yhdistyksen puheenjohtaja Nana Hyryn kanssa yrittäjäyhdistyksen jäsenille, miten Hankoa voi hyödyntää tavaramerkkinä oman yritysidean tekemiseksi tunnetuksi asiakkaille.

Hankoa on viime vuosina käytetty kahvin, automerkkien ja lukuisten muiden tunnettujen tavaramerkkien mainoksissa.

Se osoittaa, minkälainen ympäristöllinen iskuvoima Hangolla on.

Käyttäkää hyväksenne tunnettuja maamerkkejä

Sitten yrittäjät saivat itse kertoa, mitä assosiaatioita sana Hanko spontaanisti synnyttää heissä.

– Rauha. Aurinko. Luonto. Raikkaat merituulet. Erinomaisia yrityksiä. Hyviä väristyksiä.

Ilma täyttyi mielleyhtymistä Voimakasiinin lähes täydessä kokoussalissa.

Tämän jälkeen kaksikko näytti, mitä kaikkea voi hyödyntää toimintaansa ja tuotteitaan mainostaessaan.

Vaihtoehtoja oli paljon: rannat, rantakalliot ja luodot, Hangon mäntykankaat, Itäsatama ja vähemmän tunnettu, mutta tunnelmallinen Hangonkylän satama sekä vesitornin kaltaiset maamerkit.

Nana Hyry innosti uudisajatteluun:

– Vesitorni on yksi meidän kuvatuimmista kohteistamme, mutta miten monet käyttävät sitä esimerkiksi valokuvien ottamiseen ylhäältä tornista?

Moninkertaistakaa hyöty

Yrittäjät miettivät myös, miten olemassa olevia, vakiintuneita aiheita voi käyttää tuotteittensa tunnettuuden lisäämiseen ja hyötyjen moninkertaistamiseen.

Hyry nosti esimerkiksi Itäsataman naispyöräilijäpatsaan, jota voi hyödyntää kaiken mahdollisen markkinointiin ryppyvoiteista pyörähuoltoon tai urheilujalkineisiin.

– Itselle ei saa asettaa rajoituksia.

Vakkuri kannusti yrittäjiä käyttämään hyväkseen Hangon kaikkina vuodenaikoina kiiteltyä valoa:

– Tänne tulee tunnettuja valokuvaajia ympäri vuoden ottamaan mainoskuvia. Miksi me emme siis hyödyntäisi samaa mahdollisuutta?

Eri kanavia

Yrittäjille annettiin myös muistilista tekijänoikeuden ja muiden rajoitusten kaltaisista asioista, jotka on hyvä muistaa kuvia kaupalliseen tarkoitukseen otettaessa.

Myös tekstien merkitystä korostettiin sekä tarinoiden luomisen tärkeyttä tavaramerkin ympärille oli sitten kyse Hangosta tai omasta tavaramerkistä.

Hankoon voidaan yhdistää myös elämyksiä sekä liikkuvaa kuvaa.

– Voitte käyttää hyväksenne sosiaalisen median klinikalla oppimaamme ja kuvata esimerkiksi videoita, Hyry vinkkasi.

Tavaramerkkejä, joiden juuret ovat Hangossa

Monet yritykset ovat saaneet alkunsa Hangossa ja sittemmin kehittyneet suuriksi kotimaassa tai peräti ulkomailla.

Myös tämä on hyödyntämisen ja mainitsemisen arvoinen asia Hankoa markkinoidessa.

Muun muassa Merijooga mainittiin yhtenä yrityksenä, jonka viestintä on aina Hankolähtöistä; rauha ja meri muodostavat heidän liikeideansa perusytimen.

Toinen on By Pias, joka myös käyttää Hangon maisemia tuotteittensa tukipilarina.

Tässä yhteydessä keskusteltiin myös siitä, miten paikallinen yhteistyö voi kantaa hedelmää, kuten By Piasin ja Anders Augustssonin Beach Bar Plagenin osalta kesällä.

Kaupunginjohtaja Denis Strandell totesi lisäksi, että Hangon käyttämisessä markkinoinnissa on myös se upea etu, ettei kukaan omista tavaramerkin oikeuksia, kuten esimerkiksi Coca-Colan tavaramerkin suhteen on laita.

– Omistamme kaikki yhdessä Hanko-tavaramerkin ja kehitämme sitä kaiken aikaa vuorovaikutteisesti toistemme ja ympäristömme kanssa.

Mer läsning