Kaj Ard avasi uuden huoneen taiteelle

Hangossa voi vuoden loppuun saakka nauttia taiteesta uudessa pop up –galleriassa Vuorikadulla. Kaj Ardin pääosin abstraktit taideteokset valaisevat vanhan myymälähuoneiston seiniä. Teosten värit vaihtelevat, samoin muoto.

– Huoneisto sopii mielestäni erinomaisesti galleriaksi, sanoo Kaj Ard.

Näin onkin. Käytössä on sisääntulotilana toimivan suuren huoneen lisäksi pienempi huone ja monia mielenkiintoisia syvennyksiä ja nurkkauksia, jotka sopivat täydellisesti taideteosten esillepanoon. Näyttely on järjestelty harmonisesti siten, että erivärisillä ja -aiheisilla teoksilla on omat paikkansa huoneistossa.

Eksoottista inspiraatiota

Kaj Ard, aiemmalta nimeltään Kaj Söderholm, asuu Hangossa, mutta on alkujaan kemiöläinen. Hän on kokenut taiteilija, jolla on ollut näyttelyjä jo 1980-alusta alkaen. Ard on opiskellut taidetta Ruotsissa, työskennellyt kirjankuvittajana Söderströmillä ja opettajana Kirkkonummella. Hänen teoksiaan on ollut näytteillä sekä eri puolilla Suomea että monissa Euroopan maissa.

Suuri Kaj Ardin taiteeseen vaikuttanut intohimo ja inspiraation lähde ovat olleet hänen vuosien varrella tekemänsä lukuisat matkat. Hän on matkustanut sekä maapallon ympäri että tutustunut Indonesian saarimaailmaan ja oleskellut pidempiä jaksoja Etelä-Amerikassa. Hänen näiltä matkoilta ammentamansa inspiraatio näkyy selvästi kansiosta, jota voi selata galleriassa. Täällä on valokuvia vanhemmista taideteoksista sekä lehtileikkeitä Ardin taiteilijauran varrelta. Muotokuvat Guatemalan alkuperäisväestöstä sekoittuvat figuratiivisiin maalauksiin, joiden värityksen inspiraatio on lähtöisin Balin saarelta.

Taidetta romusta

Varhaisemmat teokset poikkeavat valtavasti nykyisistä galleriassa näytteillä olevista teoksista. Kävijä voi kuitenkin samanaikaisesti erottaa selkeän punaisen langan Kaj Ardin varhaisempien ja uudempien töiden välillä. Värien käyttö on edelleen eksoottisempien kohteiden inspiroimaa, ja sieltä täältä muuten niin abstraktisten maalausten kätköistä ponnahtaa esiin naturalistisia kasvoja.

– Olen asteittain 1990-luvulta alkaen siirtynyt yhä enemmän abstraktiin maalaukseen, Ard kertoo.

Maalaustaiteesta kiinnostunut huomaa nopeasti, että taideteokset ovat erittäin vaihtelevia. Käytetyt raaka-aineet ovat jännittävä ja puhutteleva sekoitus uusiokäytetyistä esineistä, luonnon materiaaleista ja perinteisistä maalauskankaista ja väreistä.

Ard korostaa, että vanhojen esineiden uusiokäyttö on kiehtonut häntä hänen taiteellisessa työssään jo pidemmän aikaa. Vanhasta parabolantennista on tullut abstraktinen taulu samoin kuin Ardin keittiöstään löytämästä pizzalaatikosta. Monet tauluista on maalattu esimerkiksi ovien osille tai yhteen liitetyille levyille. Styreenikennomuovipala on nyt kolmiulotteinen taideteos ja tauluista voi löytää kaikkea mahdollista kaarnasta ja ruohosta kuivattuun sitruunaan ja aaltopahviin. Usein melko huomaamattomat ja arkiset, tai jopa rumat raaka-aineet ovat läpikäyneet muodonmuutoksen ja muuttuneet monitasoisen ja kiehtovan taideteoksen osiksi.

Harkitsee jatkoa

Kaj Ard käyttää töissään enimmäkseen akryyliväriä, mutta testaa mielellään myös monia muita aineita. Hänellä on usein tekeillä useampia tauluja samanaikaisesti, ja hän työskentelee intuitiivisesti antaen värien ja luovuuden virrata vapaasti.

Ard ei osaa vielä sanoa gallerian vuodenvaihteen jälkeisestä tulevaisuudesta. Hän toivoo kuitenkin, että hänellä olisi resursseja ja mahdollisuus jatkaa toimintaa myös keväällä. Mielellään yhteistyössä jonkun toisen näytteilleasettajan kanssa.