Ilonhuudahduksia Länsi-Uudellamaalla – 30 vuoden lobbaukset tuottavat tulosta, kun Hanko-Hyvinkää –rata sähköistetään

Kaivattu. Hanko-Hyvinkää –radan sähköistys toteutuu monien vuosien odottelun jälkeen. Bild: VN-arkiv

Hallitus hyväksyi tiistaiaamuna rantaradan perusparannukseen määrärahan ja Hanko-Hyvinkää –radan sähköistyksen ensi vuonna.

– Tämä on erittäin myönteistä, olemme todella iloisia voidessamme laittaa pisteen tälle yli kolmekymmentä vuotta käydylle keskustelulle. Olemme enemmän kuin tyytyväisiä, sanoo Hangon sataman toimitusjohtaja Anders Ahlvik hallituksen lupauksesta, että Hanko-Hyvinkää –rata sähköistetään ensi vuonna.

Rata on 149 kilometrin pituinen.

Suurin sallittu ajonopeus: Hanko-Karjaa 120 km/h, Karjaa-Hyvinkää 80 km/h.

Radalla kulkee päivittäin kahdeksan tavarajunaa. Lisäksi sillä liikennöi päivittäin neljätoista kiskobussia osuudella Hanko-Karjaa.

Radalla on noin 70 tasoristeystä. Kahdeksan niistä on Hangossa, 16 Raaseporissa ja 13 Lohjalla.

Tieto Hanko-Hyvinkää –radan sähköistyksestä saatiin tiistaiaamuna hallituksen esitellessä lisätalousarvionsa vuodelle 2019. Siinä ei ole osoitettu varoja Hanko-Hyvinkää –radan sähköistykseen, mutta:– Pöytäkirjaan on kirjattu, että hanke käynnistyy 2020, sanoo ministeri Thomas Blomqvist (RKP).

Tarkoittaako tämä, että hallitus on sitoutunut hankkeen toteuttamiseen?

– Kyllä. Sähköistyshanke käynnistyy heti, kun suunnitelma on valmis. Hyväksyimme tämän aamulla. Vuosi 2019 on jo puolivälissä, joten 2020 on enemmän tai vähemmän varhaisin mahdollinen ajankohta, hän lisää.

Pöytäkirjamerkintään, johon Blomqvist viittaa, on kirjattu 62 miljoonan euron varaus Hanko-Hyvinkää –radan sähköistykseen ja että hanke käynnistyy 2020. Hanke käsittää myös rataosuuden tasoristeysten liikenneturvallisuuden parantamisen.

Mahdollistaa kasvun

Hallituksen päätöksellä on suora vaikutus Hangon sataman kasvupotentiaaliin. Kasvu tyrehtyisi, ellei kiskoille saataisi lisäkapasiteettia.

– Kiskoilla kuljetettavien tavaramäärien kasvu olisi pysähtynyt, koska ratakapasiteetti on täydessä käytössä jo nyt. Sähköistyksen ansiosta meillä on mahdollisuuksia kasvaa tulevaisuudessa, sanoo Anders Ahlvik.

Anders Ahlvik. Bild: VN-arkiv/Christoffer Holm

Ja kasvu näyttää jatkuvan. Satama jatkanee tänäkin vuonna ennätysvuosiensa sarjaa.

Junaradan sähköistys on ollut ajankohtainen satamassa jo yli kolmenkymmenen vuoden ajan. Ahlvik muistaa tuolloisen toimitusjohtajan kertoneen jo 1985, kun Ahlvik aloitti työntekonsa satamassa, että rata sähköistetään seuraavana vuonna.

– Mutta näin lähellä emme ole koskaan olleet, että hallitus on tehnyt päätöksen hankkeen toteuttamisesta. On selvää, että maailma saattaa muuttua, mutta me toivomme, ettei niin tapahdu nyt. Ainakaan täällä tarpeet eivät muutu, vaan tarvitsemme junarataa ensi vuonna vielä kipeämmin kuin tänä vuonna, sanoo Ahlvik.

Lyhentää matka-aikaa

Rataosuuden sähköistys on tervetullut uutinen myös Hangon kaupungille. Nord Stream 2 –hankkeen toimintojen päättyessä Koverharin satamassa, logistiikkayritys Rauanheimo aloittaa siellä toimintansa. Tämä vaikuttaa Koverharista rautateitse kuljetettaviin tavaramääriin.

– Rautateitse kuljetetaan 1,5 miljoonaa tonnia tavaraa. Ilman sähköistystä radan kapasiteetti on jo syöty loppuun. Radan sähköistämisen myötä siitä ei muodostu pullonkaulaa, joka siitä olisi muuten saattanut muodostua, sanoo erittäin tyytyväinen kaupunginjohtaja Denis Strandell.

– Muutos tehdään tavaraliikennettä varten, mutta sen myötä mahdollistuu myös samojen junien liikennöinti Helsingin ja Hangon välillä. Se lyhentää matka-aikaa Hankoon ja helpottaa ikäväestön ja liikuntaesteisten mahdollisuuksia liikkua, koska heidän ei tarvitse vaihtaa junaa Hankoon tullessaan, sanoo Strandell.

Strandell luottaa siihen, että hallitus lunastaa lupauksensa ja hanke toteutuu.

– Suunnitelma on olemassa, poliittista tahtoa löytyy ja rahat on tänään korvamerkitty. Nyt ei pitäisi enää löytyä mitään, mikä voi pysäyttää hankkeen. Tämä on äärettömän tervetullut uutinen hankolaisille.Hanko-Hyvinkää –rata

Mer läsning