Huolestuttavia uutisia Vapaasatamasta

Nya regler? På frihamnens område verkar flera företag som är specialiserade på att utrusta nya bilar med tilläggsutrustning för kundens del. Nu kan det hända att den verksamheten hotas av strängare beskattning.Bild: Johanna Lindholm

Uudet säännöt uusien autojen lisävarustelusta herättävät kysymyksiä alalla. Hangon Vapaasatamassa ei vielä tiedetä, mitä uutinen merkitsee.

Ilta-Sanomat julkaisi eilen aamulla uutisen uudesta niin kutsutusta WLTP-normista, joka laittaisi kapuloita rattaisiin uusiin tuontiautoihin lisävarusteita asentavien yritysten toimintaan.

Tiivistäen voidaan sanoa, että kyse on siitä, että kaikki lisävarusteet lisäävät päästöjä. Siksi autovero voisi EU-määräysten mukaan koskea niiden asentamista.

Korkeammalta autoverolta on mahdollista nykytilanteessa välttyä varustelemalla autot satama-alueella sen jälkeen, kun ne ovat tulleet maahan, ja ennen kuin ne on myyty edelleen kuluttajalle.

Trafi saattaisi kuitenkin uuden normin astuessa voimaan kieltää tämän toiminnan. Hangon tapauksessa tämä koskisi kokonaista toimialaa, koska yli 100 eri yrityksen palveluksessa Vapaasatamassa työskentelevää henkilöä on erikoistunut juuri autovarusteluun.

– On vaikea sanoa, mitä tämä tarkoittaa. Sain itse kuulla uutisesta vasta äskettäin. On selvää, että on paha, jos normi otetaan käyttöön. Ala ei kuitenkaan ole ensimmäistä kertaa vastaavassa tilanteessa, ja olemme silti aina selviytyneet, sanoo Vapaasatamayhtiön hallituksen puheenjohtaja Matti Niemi.

Koska kyse on ehdotuksesta, josta aiheutuisi vakavia seurauksia kokonaiselle toimialalle, hän uskoo, että autoala tulee tekemään kaikkensa ryhtyäkseen vastatoimenpiteisiin.

Suomi kuuluu normin soveltamisen etuvartiostoon. Se astuisi voimaan täällä jo syyskuun alussa. Muissa Euroopan maissa se otettaisiin käyttöön myöhäisempää aikataulua noudattaen.

– Juuri nyt emme tiedä asiasta mitään. Ehkä tilanne selviää ensi viikolla. Kysehän on hallituksesta ja Trafista riippuvasta päätöksestä, sanoo tuotantopäällikkö Jan Malmström SE-Mäkinen Logistics Oy:stä, joka on yksi Vapaasatamassa toimivista yrityksistä. Muita alan yrityksiä Vapaasatamassa ovat Uutteran ja Assistorin kaltaiset yritykset.

Esimerkkejä lisävarusteista ovat muun muassa vetokoukut, tekstiilit tai erikoisvarustepaketit, jotka eivät kuulu perusvarustukseen.