Frihamnens nya vd: "Jag har andats Frihamnens verksamhet sedan jag var barn"

Vad som sker i Frihamnen har varit samtalsämne vid frukost- och middagsbordet för Johan Sandin sedan barnsben. Det är en orsak till varför han tackade ja till posten som vd för företaget.

I Frihamnen i Hangö har nya vd:n Johan Sandin snart nio månaders erfarenhet av sitt nya jobb. Genom sitt kontorsfönster syns allt från nyimporterade bilar som lastas på biltransporter till bilar med plastskydd som körs till sin plats.

Johan Sandin

Blev ny vd för Frihamnen i Hangö i februari efter Jukka Ryky som gått i pension efter många år på posten.

Född 1975 och är uppvuxen i Hangö.

Har tidigare jobbat med strategi, företagsförvärv och -avyttringar vid Ernst & Young, med företagsutveckling på Wärtsilä och som revisor på KPMG.

Ekonomiemagister vid Åbo Akademi år 2000.

 

I våras såg han potential för att utveckla verksamheten i Frihamnen.

– Jag är fortfarande entusiastisk, säger han.

Första tiden som vd har gått ut på att komma in i alla processer och lära sig vad som är fokus för Frihamnen och vad som sköts av andra aktörer.

– Jag börjar förstå hur det fungerar mer i detalj.

– Bilimporten är vår ryggrad och har varit det sedan 60-talet. Många tror att bilimporten till Hangö är en självklarhet, men vi jobbar varje dag för att fylla bilimportörernas och bilfabrikernas förväntningar och krav.

På frihamnsområdet finns olika logistikföretag, företag i närstående branscher och tre företag som gör importunderhåll på bilar. Årligen behandlas och vidareförmedlas drygt 100 000 fordon till återförsäljare i Finland och andra länder, vilket motsvarar cirka 90 procent av den totala bilimporten till Finland.

Områdets aktörer ger direkt och via underleverantörer sysselsättning åt mer än 400 personer.

– Vi är egentligen här för att sköta om områdets aktörer så att deras verksamhet funkar så smidigt som möjligt.

Företaget har också annan verksamhet såsom uthyrning av lager- och kontorslokaler, lagertjänster och uthyrning av olika slags arbetsmaskiner.

Vill se mer verksamhet

Sandin ser stora möjligheter för Frihamnsområdet och vill se att området används till sin fulla potential. Det finns nämligen några hallar som står tomma som han hoppas ska få nya hyresgäster inom en snar framtid.

– Vi för diskussioner med två aktörer som kan föra ny verksamhet hit, nästa år hoppas vi att se mer verksamhet på området. Mer verksamhet betyder fler jobb till Hangö.

Frihamnens kontor i Hangö. Bild: Sarah Grönstrand

 

Hurdana aktörer det är frågan om kan han inte diskutera i det här skedet.

– Frihamnsområdet är speciellt lämpligt för aktörer som vill ha verksamhet på ett bevakat område nära hamnen, säger Sandin.

En hall har hittat en ny funktion i år, 6.9.2018 skrev HT om logistikföretaget SE Mäkinen som köpt en hall för att börja använda den senast vid årsskiftet.

Bilfälten i Frihamnen är däremot fullsatta så gott som hela tiden.

– I medeltal har vi väldigt bra användningsgrad på dem.

Påverkas av diffusa nya regler

Hur det går för firmorna som har sin verksamhet på området påverkar också Frihamnen. Till exempel har det nya WLTP-direktivet som påverkar firmorna som installerar tilläggsutrustning indirekt påverkat Frihamnen.

– Vår verksamhet går långt ut på att hyra ut områden. Vi väntar på om det här betyder att bilarna som kommer hit stannar en kortare eller längre tid.

Bilhandeln har nämligen minskat med cirka 30 procent i september jämfört med september ifjol.

– En stor orsak är att bilhandlare, bilimportörer och konsumenter i dagsläget inte vet hur direktivet slutligen kommer att inverka på processer och pris. Diffusa regelverk som sätts på plats innan detaljerna och konsekvenserna förstås gör att aktiviteten på samtliga håll bromsar.

Däremot tros svackan i bilhandeln i september vara tillfällig.

– Det kan bli bråttom i Frihamnen igen mot slutet av året, och bilhandlarna förutspår tillväxt under nästa år.

Samarbete mellan stad och hamn

Frihamnen samarbetar dagligen med Hangö hamn. Det handlar om allt från transporter till yttre hamnen, samarbete med Hangös stevedoringbolag till diskussioner om lagring.

– Hangö är en alltför liten stad för att vi ska kunna jobba separat. Vi jobbar tillsammans och drar nytta av vårt förhållande.

Johan Sandin är vd för Frihamnen sedan februari 2018. Han kommer ursprungligen från Hangö. Bild: Sarah Grönstrand

 

Samarbetet med staden upplever han också fungerar och tycker det är viktigt att staden stöder utvecklingen av verksamhet.

– Jag har haft en bra dialog med staden hittills och hoppas den blir ännu bättre. Företag drivs inte för skojs skull, med begränsade resurser är det viktigt att diskutera fram fiffiga kompromisser som gynnar alla i slutändan.

Ville tillbaka till hemstaden

Staden är i sig en av orsakerna till att Sandin tackade ja till jobbet som vd för Frihamnen. Han är nämligen ursprungligen Hangöbo.

– Jag har varit borta från staden i över 20 år och jag har en tid sökt något för att kunna flytta tillbaka, säger han.

Han har ändå tillbringat många veckoslut i Hangö både om sommaren och vintern medan han bott i Helsingforsregionen.

– Jag har ofta suckat om söndagarna när jag måste tillbaka till huvudstaden.

Möjligheten att röra sig ute i naturen och enkelt ta sig ut i skärgården är något han uppskattar med Hangö.

– Att kunna bo i en stad med all service, men samtidigt bo i yttre skärgården. Det är speciellt.

Att det gällde ett jobb i just Frihamnen var ett plus. Fem somrar har Sandin sommarjobbat på området.

– Frihamnen är stor för Hangö. Sedan jag var ett litet barn andades jag områdets verksamhet i och med att pappa har jobbat här på ett par olika företag.

Vad som hände i Frihamnen diskuterades både vid frukost- och middagsbordet under Sandins uppväxt.

– Frihamnen har alltid intresserat mig.