Fiber, fartyg och försvar på agendan

Samsyn. Riksdagsledamot Thomas Blomqvist, Hangö hamns marknadsföringschef Nina Häggroth, riksdagsledamot Mats Löfström, samt Hangö hamns vd Anders Ahlvik träffades i måndags (21.5) i Hangö hamn.Bild: Johanna Lemström

Svenska riksdagsgruppens ordförande Thomas Blomqvist tog vice ordförande Mats Löfström på en rundtur i Västnyland i måndags. Hangö hamn hörde till de ställen som fick besök av duon.

Åländska Mats Löfström, vice ordförande i svenska riksdagsgruppen, sitter sin första period i riksdagen och är bland annat medlem i riksdagens kommunikationsutskott samt olika trafikrelaterade arbetsgrupper.

Inom ramen för engagemanget i arbetsgrupperna och kommunikationsutskottet vill han lära sig mera om hur trafik och kommunikation fungerar både på nationell nivå och lokalt, samt vilka projekt och satsningar man gärna för fram på lokal nivå.

Tillsammans med riksdagskollegan och ordförande för svenska riksdagsgruppen, raseborgaren Thomas Blomqvist, åkte han därför runt i Västnyland i måndags. Dagen startade med ett besök hos Karis telefon.

– Vi pratade bland annat om optisk fiber och havskabelprojektet, summerar Blomqvist.

Glädje i hamnen över besök

Havskabelprojektet förde tematiskt elegant över till måndagens andra anhalt; Hangö hamn. Hamnens vd Anders Ahlvik säger att besök från riksdag och regering naturligtvis är nyttiga för hamnen och Hangö.

– Det är ett fantastiskt sätt för oss att få fram vårt budskap och föra våra intressen framåt.

I Hangö pågår som bäst det intensiva arbetet med att bygga ut Västra hamnen. Det ska vara klart vid utgången av 2019 och syftet är att möta ett växande behov. Under de tre senaste åren har trafiken över Hangö nämligen ökat med 40 procent.

Att hamntrafiken ökar och växer syns också i att fartygen blir större. Redan nu på lördag kommer Finnlines större fartyg börja trafikera över Hangö, säger Ahlvik.

Den eviga elektrifieringen

En viktig pusselbit då man pratar trafik och Hangö är förstås den efterlängtade och länge planerade elektrifieringen av Hangö–Hyvinge-banan. Blomqvist konstaterar att det enda som saknas är politisk vilja och pengar. Regeringspartierna prioriterar ständigt andra projekt, säger han.

– Såsom planeringen av järnväg mellan Salo och Lojo, det så kallade en-timmes-tåget mellan Helsingfors och Åbo. Bara planeringsarbetet kostar 40 miljoner, medan en faktisk elektrifiering av Hangö–Hyvinge beräknas kosta 50 miljoner, säger Blomqvist.

Löfström nämner andra projekt som många gärna vurmar för – en tunnel till Tallinn för 16 miljarder, Ishavsbanan för tre miljarder eller just en-timmes-tåget för två miljarder, för att inte tala om den så kallade hyperloopen till Stockholm …

– Det är givetvis tillåtet att drömma om dylika projekt, men Hangö–Hyvinge-banan är ju ändå ett realistiskt projekt.

Att den skulle vara nyttig för hamnen är helt klart och Blomqvist lyfter också fram en välkänd uppfattning, för att inte säga sanning:

– Då det går bra för Hangö hamn går det bra för hela regionen. Det finns en klar korrelation där. Hangö hamn är en viktig hamn för hela landet.

Riksdagsduons västnyländska rundtur avslutades på Nylands brigad där försvarsfrågor och aktuella frågor för brigaden diskuterades.