Bastubad och lokal kultur ska locka japanska besökare

Hala klippor och havsvindar i håret. Det japanska besöket en sen söndagseftermiddag i december inkluderade ett besök till Fyra vindarnas hus med sin magnifika omgivning och säregna historia.   Bild: Jon Lindström

Det är inte sol och sandstränder som lockar japanska turister till Hangö. Det är bastubad och genuina lokala upplevelser.

Hangö kan bli ett nytt, attraktivt resmål för japanska turister. Det tror Hangös turistchef Jon Lindström och Shigeyoshi Noto, vd för Foresight Marketing Co.

Strax innan jul besökte en japansk delegation på fyra personer Hangö för att se vad staden har att erbjuda.

Besöket var en del av ett större projekt, Caito, där man försöker sälja så kallad landsbygdsturism. Projektet har fokus på Västnyland i Finland, men omfattar också Estland och Lettland.

Man kan spontant tänka att ett kallt och mörkt december inte är den bästa tidpunkten att marknadsföra Västnyland. Men i det här fallet var syftet att besöka bland annat gammaldags julmarknader, vilket man också gjorde i Lojo.

– Man är ute efter upplevelser som bjuder på äkta lokal kultur, förklarar Lindström.

Noto berättar att det finns en rad anledningar till att japanska turister vill besöka Finland; det kan vara allt från finsk bastu och design till vårt skolsystem eller Lapplands norrsken.

– Man kan säga att det är den finska livsstilen som intresserar, summerar Noto.

Julkonsert höjdpunkten

Delegationen kom till Hangö en sen söndagseftermiddag. De erbjöds en kort guidad tur i minibuss med start från Frontmuseet i Lappvik. Hangöguiden Leena Immonen berättade om platsens historiska bakgrund, innan bussfärden fortsatte mot Täktom kapell. Man bockade också av Fyra Vindarnas Hus och marskalk Mannerheims koppling till stället. Immonen berättade också om badhuslivet och villorna längs Appelgrensvägen.

– Sedan besökte gästerna Alan's Café medan jag skrev in dem på Hotel Regatta. Vi tyckte att Alan's passade bra, med tanke på att just hantverk är något som intresserar, förklarar Lindström.

Det blev också ett snabbt besök i Regatta Spa, ett ställe som uppskattades dels för sin rena design, dels för att det är ett lugnt och avkopplande spa som i första hand är planerat för vuxna besökare.

Kvällens höjdpunkt var konserten med de vackraste julsångerna i Hangö kyrka. Just en sådan autentisk och stämningsfull tillställning kan erbjuda en unik upplevelse av julen och vår kultur, säger Lindström.

Bastukultur intresserar

Kvällen avrundades med middag på restaurang Origo i Östra hamnen. Då anslöt sig också stadsdirektör Denis Strandell till sällskapet.

Vilka är lärdomarna från besöket?

Det har ett klart mervärde att de som ska sälja och marknadsföra Finland själva sett de platser de ska sälja. Det är genom personliga kontakter som man får i gång en genuin dialog om vad de anser vara våra starka sidor för just deras kundgrupp, säger Lindström.

För de japanska turisterna är det inte i första hand Sommar-Hangö med långa, fina badstränder som säljer. Hangö som enskilt resmål, bär heller inte tillräckligt långt. Vi måste sälja oss som en del av ett större paket, där också exempelvis Helsingfors och Lojo ingår. Delegationen som besökte Hangö upplevde att välbefinnandetjänster kunde vara en nisch att utveckla.

– De blev väldigt intresserade då de hörde att en av världens största bastuproducenter, TylöHelo, har sitt högsäte i Hangö. Jag har inte varit i kontakt med TylöHelo, men här skulle finnas potential att göra saker, funderar Lindström.

Tågförbindelsen viktig

Då vi talar om att locka japanska turister till Hangö är det i första hand enskilda turister man har i åtanke, inte stora grupper. En klar fördel för Hangös del är en fungerande tågförbindelse till huvudstaden.

– Det finns inte så många havsnära turistmål som man når med tåg från Helsingfors. Och att kunna färdas med tåg är viktigt för många japanska turister, konstaterar Noto.

Japanerna reser som mest i mars under vårlovet och i augusti, då de har sommarlov. Julen, med alla marknader, konserter etc. lockar också till besök.

Den japanske turisten tillbringar i genomsnitt två nätter i Finland. Man gör ofta rundresor som kombinerar flera nordiska länder. Många är återbesökare.

Genomsnittliga japanen spenderar 2000 € under en veckas resa.

Hela 2/3 av de japanska besökarna är kvinnor. Detta är för att Finland upplevs som ett tryggt resmål för kvinnor.

Mer läsning