Asiakkaat ovat palanneet

Carolina Halavakoski uskoo, että Hangon pienimuotoisuus on ollut valttikortti koronakriisissä. Ihmiset ovat uskaltaneet käydä kampaajalla, koska Hangossa ei ole ollut varmennettuja koronatapauksia. Bild: Mia Berg Lundqvist

Kampaajien, kosmetologien ja hierojien kertomukset koronakriisin vaikutuksista heidän toimintaansa ovat lähes identtisiä. He ovat siirtyneet kevättalven miltei täydellisestä asiakaskadosta asiakasryntäykseen kesän alussa. Hangon pienimuotoisuus koetaan turvalliseksi korona-aikoina.

- Kalenteri tyhjeni alussa lähes täysin. Oli myös heitä, jotka eivät ilmestyneet paikalle, vaikkeivät he olleet ilmoittaneet aikansa peruuntumisesta. He uskoivat, että olin sulkenut yritykseni, vaikkei niin ollutkaan, kuvailee kosmetologi Jennifer Jungell Powder Roomista koronakriisin puhkeamisen vaikutuksia yrityksessään.

Alkuaikoina oli vaikeinta. Epätietoisuus siitä, pitäisikö hänen lopettaa toimintansa kokonaan ja miten pitkään pandemia kestäisi, rassasi. Tilanteeseen liittyi myös jonkinasteisia pelkotiloja.

- Sitähän saattaa tietämättään olla taudinkantaja, vaikka on ryhtynyt kaikkiin mahdollisiin suojatoimenpiteisiin. Ajattelin myös omaa riskiäni saada tartunta, mutta minähän olen nuori ja perusterve, joten huolet olivat enemmänkin taloudellisia, hän sanoo.

Tilanne ei myöskään helpottunut yhtään siitä, että hän sai anonyymin viestin, jossa häntä kehotettiin lopettamaan toimintansa.

Omaatuntoani kolkutti vähän, koska tein töitä, mutta yrittäjänä ei ole paljoa vaihtoehtoja, hän sanoo.

Koulujen avaaminen oli käännekohta

Asiakaskato oli onneksi tilapäistä. Selkeä käännekohta tuli, kun kouluissa palattiin lähiopetukseen.

- Nyt on pikemminkin vähän paniikinomaista. Kaikki haluavat tulla, ja mieluiten heti. Asiakkaat ovat olleet todella kiitollisia päästessään hieman rentoutumaan. Uskon, että korona-aika on ollut stressaavaa monille, sanoo Jennifer Jungell.

Jennifer Jungell kertoo, että asiakkaat ovat olleet erittäin kiitollisia mahdollisuudesta hetken rentoutumiseen hänen salongissaan. Korona on uuvuttanut monia. Bild: Mia Berg-Lundqvist

Hän välttelee tällä hetkellä ylitöitä, vaikka niistä saisikin ylimääräisiä tuloja. Hän ei nimittäin halua tinkiä paljon ylimääräistä aikaa nielevästä tehostetusta siivouksesta ja työvälineiden desinfioinnista.

- Vaikka yhteiskunta nyt on avautunut vähän enemmän, tilanne asettaa edelleen suuria vaatimuksia tällä alalla toimiville. Korona ei ole hävinnyt, vaikka tilanne on melko hyvä juuri nyt. Ja asiakkaiden turvallisuus on etusijalla, sanoo Jungell.

Kiireistä aikaa

Carolina Halavakoski Pias Hårgallerissa viimeistelee asiakkaansa kampausta lehden tullessa paikalle. Hän kertoo, että juuri nyt eletään kiireisiä aikoja. Ajanvarauksessa on kahden viikon jonotusaika.

- Koronakriisin puhkeamisen ja nykytilanteen välinen ero on suuri. Kalenterissa oli paljon tyhjiä aukkoja ensimmäisen kolmen-neljän viikon aikana. Mutta nyt varaustilanne on tälle vuodenajalle normaali, hän sanoo.

Saimme alussa jonkun verran kyselyjä siitä, onko kampaajalle tuleminen varmasti turvallista. Monet asiakkaat halusivat tietää, pitäisikö heidän käyttää suusuojainta tullessaan leikkauttamaan hiuksensa sekä käyttikö henkilökunta maskia.

- Näin oli enemmänkin alussa. Mutta toki me käytämme edelleen suusuojainta, jos asiakas niin haluaa, sanoo Halavakoski.

Pienkaupungin etu

Halavakoski uskoo, että asiakaskadon jääminen suhteellisen lyhyeksi johtui paljolti siitä tosiasiasta, ettei Hangossa ole ollut yhtään varmennettu koronatapausta.

- Meillä on ollut jonkun verran helsinkiläisasiakkaita, jotka ovat halunneet varata meiltä ajan huomattuaan, ettei Hangossa ole ollut koronatapauksia. Tänne tuleminen on tuntunut siksi turvalliselta. Asumisesta pikkukaupungissa on ollut tässä tapauksessa etua, hän sanoo.

Osa-aikaisia asukkaita asiakkaina

Myös hieroja Elina Nyberg on koko ajan pitänyt yrityksensä Ihana ja Rento auki lyhyttä talvilomaa lukuun ottamatta. Asiakaskato oli hänenkin yrityksessään alussa suuri ja hän perui itse oma-aloitteisesti kaikki riskiryhmäläisten varaukset. Huhtikuu oli rauhallinen. Päiväkohtainen asiakasmäärä oli vähäinen, ja monet asiakkaista olivat Hankoon etätöihin tulleita osa-aikaisia asukkaita. Nyberg korostaa, että he olivat kaikki tarkkaan huolehtineet siitä, että he olivat eläneet karanteenin kaltaisissa olosuhteissa kaksi viikkoa ennen kuin he tulivat hänen vastaanotolleen.

Elina Nyberg uskoo, että yhdistelmä hienot säät ja koronaväsymys on johtanut siihen, että ihmiset taas uskaltavat tulla hierontaan. Bild: Mia Berg-Lundqvis

- Se on toiminut erinomaisesti. Uskon heidän ehkä lukeneen sosiaalisessa mediassa monien huolesta, että helsinkiläiset toisivat tartunnan Hankoon, hän tuumii.

Koronaväsymystä

Asiakkaat alkoivat toukokuussa palata vähitellen ja nyt kesäkuussa vaikuttaa lähes siltä kuin koko pandemia olisi painunut unohduksiin.

- En tiedä, ovatko kauniit säät saaneet ihmiset aktivoitumaan vai johtuuko se ehkä eräänlaisesta koronaväsymyksestä. Varaustilanne on taas normaalilla tasolla, sanoo Nyberg.

Hän ei ole ollut koronakriisin aikana huolissaan omasta terveydestään. Hän on keskittynyt enemmän vastaanottonsa tekemiseen mahdollisimman turvalliseksi asiakkaille sekä ilmanpuhdistimien avulla että tehostamalla entisestään pintojen desinfiointia. Hän antaa yleisellä tasolla hallitukselle hyvät arvostelut sen tavasta hoitaa kriisiä. Hänestä on ihanaa, että ruorissa on naisia poikkeusolojen vallitessa. Kaikki ei ole ollut täydellistä, mutta päätöksiä onkin jouduttu tekemään ripeässä tahdissa.

- Hain itse Hangon kaupungin välittämää kahden tuhannen euron yrittäjätukea ja se myös myönnettiin minulle, hän sanoo.

Mer läsning